Continuïteit organisaties onvoldoende gewaarborgd

Trends-in-Contuity-TIC1-1

In het onderzoek Trends in Continuity (TIC¹) is een beeld gevormd van de status van Business Continuity Management (BCM) binnen Nederland en zijn de belangrijkste trends tot 2019 geprojecteerd.

Er zijn drie dominante actoren die de komende jaren een grote impact gaan hebben op BCM.

  • De toenemende bedreigingen op cyber gebied; deze zorgen voor een verschuiving in de focus, van proces naar informatie, cybersecurity komt centraal te staan.
  • Het MKB ontdekt BCM en hierdoor groeit de vraag naar een ‘dunnere’ versie van BCM.
  • Globalisering maakt het managen van de supply-chain continuïteit belangrijker en complexer.

Organisaties zijn echter onvoldoende voorbereid op deze veranderingen. Het gemiddelde cijfer voor de weerbaarheid is een 6.5. 23% geeft echter aan onvoldoende voorbereid te zijn. Dit is deels te verklaren door het grote aantal obstakels dat BCM-professionals binnen de eigen organisatie zien. Budget, betrokkenheid en kennis zijn veelgenoemde obstakels. Reden voor zorgen; de impact en frequentie van uitval nemen toe.

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt” – Johan Cruijff

Organisaties dienen de komende jaren op BCM gebied zowel interne als externe problemen te tackelen. De praktijk wijst echter uit dat er vaak pas iets gebeurt nadat de nut en noodzaak duidelijk is. Voor veel organisaties wordt na een incident pas de meerwaarde van BCM duidelijk. Er dient daarom awareness gecreëerd te worden.

Meer over
Lees ook
Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Internetbetaalbaarheid en digitale overheidsdiensten scoren ondermaats

Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Nieuw rapport toont aan dat het slimmer vormgeven van werkgebruiken, -ruimten en -culturen bijdraagt aan het inspelen op crises

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ServiceNow. Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in1