Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Surfshark-DQL-400

Nederland staat wereldwijd op de zesde plaats wat betreft digitale levenskwaliteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Quality of Life (DQL)-onderzoek in 85 landen van VPN-provider Surfshark in samenwerking met lokale partijen, waaronder het Nederlandse VPNdiensten.nl. Vooral op het gebied van internetkwaliteit en -veiligheid onderscheidt Nederland zich van andere staten. Op de aspecten internetbetaalbaarheid en digitale overheidsdiensten scoort ons land ondermaats.
 
Van de DQL-index, waarvoor onderzoekers een populatie van meer dan 6,3 miljard mensen bestudeerden, is Denemarken lijstaanvoerder. Vervolgens maken Zweden en Canada de top drie compleet. Verder domineert Europa met zeven landen de top tien, waarin Nederland dus de zesde plek bezet. “Vergeleken met de twaalfde positie van vorig jaar heeft Nederland grote stappen gezet. Juist om dit soort ontwikkelingen in beeld te brengen, keert dit onderzoek jaarlijks terug”, zegt Abel Baas van VPNdiensten.nl. “Met de DQL-index willen we verder kijken dan de huidige digitale situatie in een land en een gemeenschappelijke basis leggen voor verdere discussie. De derde positie voor de internetkwaliteit en een notering op plek zeven voor e-security laten in ieder geval zien dat Nederland digitaal er momenteel goed voor staat.”
 

Internetbetaalbaarheid

Het Nederlandse internet is niet alleen snel en veilig, maar blijkt ook relatief prijzig. Met een notering op de 23e plaats voor internetbetaalbaarheid is deze vergelijkbaar met die van landen met een lager BNP per hoofd, zoals nummer drie Azerbeidzjan of Vietnam (19). Wel scoort Nederland op dit front beter dan buurlanden Duitsland (24) en België (49). Baas: “Nederlanders moeten gemiddeld vijftig minuten werken voor het goedkoopste internetabonnement, terwijl mensen uit Canada hier slechts zeven minuten arbeid aan kwijt zijn. En voor mobiel internet moet de Nederlandse consument vijf keer zo lang werken als bijvoorbeeld de gemiddelde Deen. Dit zijn enkele van de vele voorbeelden waarmee de index duidelijke verbanden aantoont tussen enerzijds de digitale ontwikkeling en online ervaringen van burgers, en anderzijds het economische potentieel en de algehele welvaart van een land.”
 

E-Overheid

Verder valt de schamele zestiende positie van Nederland bij de indicator digitale overheidsdiensten op. Zo staan IT-projecten bij de Nederlandse overheid bekend als digitale hoofdpijndossiers, zoals de casussen bij het CBS, Defensie, de NVWA en de Belastingdienst. Ook biedt de overheid bedrijven en burgers onvoldoende zekerheid omtrent IT-security en dataprivacy. Zo blijkt uit de NotPeyta-aanval op de Rotterdamse haven en de 112 storing dat Nederland geen noodplan heeft als digitale systemen uitvallen. Baas: “De politiek lijkt nog te weinig te beseffen dat haar ICT-projecten heel het land raken. Neem bijvoorbeeld de corona-app of de ‘Sleepwet’ van enkele jaren terug: veel van deze plannen lijken niet doordacht. Hierdoor scoort Nederland op e-government lager dan bijvoorbeeld Italië en India, die respectievelijk plaats twintig en 57 in het algemene klassement innemen. Hier kunnen we dus nog een enorme, noodzakelijke inhaalslag maken.”
 

Over het Digital Quality of Life onderzoek

Het DQL-onderzoek bestudeerde een totale populatie van meer dan 6,3 miljard mensen in totaal 85 landen. Men meet de digitale levenskwaliteit op basis van twaalf samenhangende indicatoren uit open bronnen van de Verenigde Naties, de Wereldbank, Freedom House, de International Communications Union en andere bronnen. Binnen de daaruit voortkomende index is Denemarken lijstaanvoerder, gevolgd door Zweden en Canada. De top tien wordt met zeven landen gedomineerd door Europa. Het definitieve rapport over digitale levenskwaliteit 2020 en een interactieve tool voor landvergelijking met rapporten op landniveau vindt u hier.
 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1