Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

slider1

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ServiceNow.

Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in kaart. Jarenlang richtten CIO’s zich voornamelijk op IT, maar het onderzoek toont aan dat 63% van de CIO’s gelooft dat business- en leiderschapsvaardigheden belangrijker zijn dan technologische kennis - de meest succesvolle CIO’s zijn degenen die zichzelf als visionairs positioneren.

Een vijfde van de CIO’s die zegt te voldoen aan de belangrijkste CIO-vaardigheden, onderscheidt zich op drie punten van de rest:

  • Ze lopen voorop als het gaat om het digitaliseren van workflows
  • Ze hebben invloed in de boardroom
  • Ze hebben een externe focus op klanten

De best presterende CIO’s richten zich op strategie in plaats van processen en op het koppelen van IT-doelstellingen met bedrijfsdoelstellingen. Deze CIO’s rapporteren meer productiviteit, innovatie en klanttevredenheid binnen hun organisatie en hebben de beste relatie met andere leiders, in het bijzonder met de CEO en de chief human resources officer (CHRO).

De CIO’s zijn het erover eens dat samenwerkingen en teamoverstijgende projecten op directieniveau een belangrijk onderdeel zijn van hun rol:

  • 64% van de CIO’s is van mening dat ze andere directieleden moeten  onderwijzen over digitale technologieën
  • 69% zegt dat een samenwerking met de CEO om plannen te maken voor de organisatie, cruciaal is voor hun rol
  • 77% van de CIO’s zegt dat samenwerken met de CHRO rondom talentstrategieën een van hun belangrijkste verantwoordelijkheden is

Vanuit technologisch perspectief zijn de meest succesvolle CIO’s bezig met het automatiseren en integreren van werkprocessen, en het introduceren van digitale workflows om resultaten te verbeteren. Ze weten hoe belangrijk digitale workflows zijn voor het verbeteren van efficiëntie (80%), financiële prestaties (78%), productiviteit (78%), werknemersprestaties (76%) en innovatie (75%).

“Omdat technologie een cruciale succesfactor wordt voor bedrijven, zijn de verwachtingen van de CIO exponentieel gegroeid”, zegt Chris Pope, VP Innovation, ServiceNow. “In het verleden was de CIO de belangrijkste techneut binnen de organisatie, maar tegenwoordig zijn de meest succesvolle CIO’s de thought leaders, innovators en visionairs.”

“CIO’s hebben de mogelijkheid om het voortouw te nemen bij de transformatie van hun bedrijf. Het uitbouwen van invloed in de boardroom, de externe focus op medewerker- en klantervaringen en het veranderen van processen door het digitaliseren van workflows, zijn essentieel om goed te kunnen presteren.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1