Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen

 

De meest gehypete en ook de technologie die onze wereld waarschijnlijk het meest op zijn kop zal zetten, is AI - artificial Intelligence. Ook in de logistiek zien we de eerste toepassingen inmiddels verschijnen. Het vermogen om informatie voortdurend te analyseren en aan te passen zal de meest ingewikkelde logistieke processen transformeren, waarbij de toepassingen van AI variëren van eenvoudige taken zoals het optimaliseren van vrachtroutes tot meer experimentele en ver doorgevoerde automatisering met robots.
 
Het meest sprekende voorbeeld is te vinden bij JD's, China's grootste online retailer, wiens magazijn aan de rand van Shanghai 200.000 bestellingen per dag verwerkt - een prestatie waar normaal gesproken honderden werknemers voor nodig zouden zijn. Met behulp van beeldscanners 'controleren' de robots de pakketten in slechts microseconden, voordat ze bepalen waar ze moeten worden geplaatst. De faciliteit beschikt zelfs over autonoom rijdende vorkheftrucks om de verwerkte bestellingen bij de bijbehorende vrachtwagen af te leveren.
 
Dergelijke technologie vereist zeer grote investeringen. Daardoor is het veel waarschijnlijker dat in de logistieke sector eerst eenvoudige toepassingen van op AI gebaseerde automatisering en optimalisering worden ingevoerd. Warehouse Management Systems (WMS) kunnen een boost krijgen door de integratie van AI-software, waarmee pieken en dalen in de vraag kunnen worden voorspeld en supply chain managers weloverwogen beslissingen kunnen nemen over de planning van middelen. En cognitieve automatisering in de back-office betekent dat ook het contractbeheer kan worden geautomatiseerd.
 
Dit zijn voorbeelden van kleinschalige, minder dure en realistische investeringen die veel sneller rendement opleveren. En transportbedrijven kunnen deze veranderingen in hun activiteiten zonder groter risico’s in hun bedrijfsprocessen doorvoeren.
 

Een praktische, bedrijfsvriendelijke oplossing

De beste integratie van nieuwe technologieën lijkt meestal daar plaats te vinden waar deze op natuurlijke wijze aansluiten bij de huidige processen. Het upgraden van de huidige technologie naar nieuwere versies met verbeterde mogelijkheden kan de beste manier zijn om vooruitgang te boeken.
 
In de logistiek is de Toughbook G2 tablet van Panasonic een goed voorbeeld van een praktische en effectieve tool om de bedrijfsprocessen te verbeteren. De tablet is perfect bruikbaar in de logistieke keten voor onder andere het optimaliseren van het magazijn, het organiseren van zendingen en het berekenen van laadafmetingen. De tablet is uitstekend bestand tegen water en stof, heeft een scherm dat ook in zonlicht goed leesbaar is en een touchscreen dat met handschoenen kan worden bediend, waardoor de tablet ideaal is voor gebruik in een magazijnomgeving, bij last-mile delivery of in functies voor supply chain management.
 
Het inzetten van deze apparatuur leidt niet alleen tot meer efficiëntie, procesoptimalisatie en minder menselijke fouten, maar ook tot een enorme besparing op de TCO.
 
Voor meer informatie: www.toughbook.be.
Meer over
Lees ook
Digitalisering essentieel voor waterbeheer in tijden van droogte

Digitalisering essentieel voor waterbeheer in tijden van droogte

Digitalisering van de watersector wint aan betekenis; zeker in periodes van droogte. Digitalisering helpt bij het verzamelen, analyseren en delen van gegevens over watervoorraden en waterverbruik. Dat stelt waterbeheerders in staat om beter inzicht te krijgen in de vraag naar water en de beschikbaarheid van waterbronnen.

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, komt met twee nieuwe innovaties voor zijn alles-in-één HR-platform om de werknemerservaring verder te verbeteren: AI-Powered Answers voor Personio Conversations en Personio Whistleblowing. Met deze updates kunnen mkb-ondernemingen hun tools verder consolideren, de efficiëntie verho1

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1