Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen

 

De meest gehypete en ook de technologie die onze wereld waarschijnlijk het meest op zijn kop zal zetten, is AI - artificial Intelligence. Ook in de logistiek zien we de eerste toepassingen inmiddels verschijnen. Het vermogen om informatie voortdurend te analyseren en aan te passen zal de meest ingewikkelde logistieke processen transformeren, waarbij de toepassingen van AI variëren van eenvoudige taken zoals het optimaliseren van vrachtroutes tot meer experimentele en ver doorgevoerde automatisering met robots.
 
Het meest sprekende voorbeeld is te vinden bij JD's, China's grootste online retailer, wiens magazijn aan de rand van Shanghai 200.000 bestellingen per dag verwerkt - een prestatie waar normaal gesproken honderden werknemers voor nodig zouden zijn. Met behulp van beeldscanners 'controleren' de robots de pakketten in slechts microseconden, voordat ze bepalen waar ze moeten worden geplaatst. De faciliteit beschikt zelfs over autonoom rijdende vorkheftrucks om de verwerkte bestellingen bij de bijbehorende vrachtwagen af te leveren.
 
Dergelijke technologie vereist zeer grote investeringen. Daardoor is het veel waarschijnlijker dat in de logistieke sector eerst eenvoudige toepassingen van op AI gebaseerde automatisering en optimalisering worden ingevoerd. Warehouse Management Systems (WMS) kunnen een boost krijgen door de integratie van AI-software, waarmee pieken en dalen in de vraag kunnen worden voorspeld en supply chain managers weloverwogen beslissingen kunnen nemen over de planning van middelen. En cognitieve automatisering in de back-office betekent dat ook het contractbeheer kan worden geautomatiseerd.
 
Dit zijn voorbeelden van kleinschalige, minder dure en realistische investeringen die veel sneller rendement opleveren. En transportbedrijven kunnen deze veranderingen in hun activiteiten zonder groter risico’s in hun bedrijfsprocessen doorvoeren.
 

Een praktische, bedrijfsvriendelijke oplossing

De beste integratie van nieuwe technologieën lijkt meestal daar plaats te vinden waar deze op natuurlijke wijze aansluiten bij de huidige processen. Het upgraden van de huidige technologie naar nieuwere versies met verbeterde mogelijkheden kan de beste manier zijn om vooruitgang te boeken.
 
In de logistiek is de Toughbook G2 tablet van Panasonic een goed voorbeeld van een praktische en effectieve tool om de bedrijfsprocessen te verbeteren. De tablet is perfect bruikbaar in de logistieke keten voor onder andere het optimaliseren van het magazijn, het organiseren van zendingen en het berekenen van laadafmetingen. De tablet is uitstekend bestand tegen water en stof, heeft een scherm dat ook in zonlicht goed leesbaar is en een touchscreen dat met handschoenen kan worden bediend, waardoor de tablet ideaal is voor gebruik in een magazijnomgeving, bij last-mile delivery of in functies voor supply chain management.
 
Het inzetten van deze apparatuur leidt niet alleen tot meer efficiëntie, procesoptimalisatie en minder menselijke fouten, maar ook tot een enorme besparing op de TCO.
 
Voor meer informatie: www.toughbook.be.
Meer over
Lees ook
Rinkel lanceert ‘AI insights’

Rinkel lanceert ‘AI insights’

Met de introductie van AI insights maakt Rinkel AI toegankelijk voor het midden- en kleinbedrijf door het bieden van een uitgebreide AI-speech-to-text toepassing, die automatisch samenvattingen schrijft, telefoongesprekken analyseert en het sentiment van het gesprek bepaalt.

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP introduceert de 2023 release van SAP S/4HANA Cloud, private edition. Ook brengt het technologiebedrijf een ‘premium plus package’ en een conversie- en moderniseringsprogramma voor RISE with SAP op de markt.

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.