'Online marktplaatsen steeds belangrijker voor de Nederlandse economie'

274094_h_ergb_s_gl

Online marktplaatsen en platforms vervullen inmiddels een centrale rol in de Nederlandse economie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door Stripe. Een ruime meerderheid van de Nederlandse deelnemers aan het internationale onderzoek zegt dat online marktplaatsen waardevol zijn voor onze economie. Bijvoorbeeld omdat ze zorgen voor meer concurrentie en kleine ondernemingen in staat stellen om meer klanten te bereiken. En we kopen niet alleen via deze online platforms. Veel Nederlanders bieden ook zelf diensten of producten aan: bijna drie op de tien Nederlanders (28%) heeft wel eens iets via een online marktplaats aangeboden of verkocht.

Online marktplaatsen zijn niet alleen makkelijk of voordelig, ze stimuleren ook de concurrentie en bieden ons meer keuze. 61 procent zegt via online marktplaatsen producten of diensten te vinden die ze anders nooit zouden ontdekken.

We zijn ervan overtuigd dat online marktplaatsen een positief effect hebben op onze economie:

  • Ze bieden consumenten meer keuze in producten en diensten: 58%
  • Ze zorgen voor meer onderlinge concurrentie tussen bedrijven: 44%
  • Ze helpen kleine ondernemingen om meer klanten te bereiken: 43%

Nederland is het geboorteland van verschillende succesvolle online platforms. Een van de bekendste is de veilingsite Catawiki, dat inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven van ons land is. Iedere maand wordt de site – die inmiddels 10 jaar bestaat – bezocht door 15 miljoen bezoekers uit de hele wereld. Zij kunnen via de site bieden op de meeste uiteenlopende producten, van zeldzame postzegels tot stripboeken en auto’s. Iedere week worden ruim 50.000 producten geveild.

E-commerce

Er is een sterke interesse in online platforms onder consumenten. Nederlandse deelnemers aan het onderzoek wisten ruim 145 verschillende online marktplaatsen te noemen, o.a. op het gebied van retail, hospitality, bezorgdiensten, autodelen, crowdfunding en huishoudelijke diensten. In heel Europa werden zelfs ruim 500 verschillende platforms genoemd.

De meest genoemde platformen zijn te vinden in de volgende sectoren:

  • E-commerce: 55%
  • Hotel/hospitality: 31%
  • Bezorgdiensten voor eten: 28%
  • Restaurantrecensies/reserveringen: 6%
  • Autodelen/ride sharing: 4%
  • Crowdfunding: 3%
  • Diverse diensten in en rond het huis: 3%
  • Overig: 43%

Gemak staat voorop bij het gebruik van online platforms. We willen bijvoorbeeld makkelijk en snel de producten kunnen vinden die we zoeken (91%). Eenmaal besteld, willen we onze orders online kunnen volgen of zonodig annuleren (93%). Ook aanbevelingen voor bepaalde producten die we zoeken, vinden we handig (51%).

Betalen met Bitcoin? Nee, bedankt!

Opvallend is dat we blijkbaar weinig vertrouwen hebben in online sites waar je kan betalen met cryptovaluta zoals Bitcoin. Bijna zeven van de tien (68%) Nederlandse deelnemers zegt minder snel gebruik te maken van een online platform dat cryptomunten accepteert als betaalmiddel.

Wie online iets koopt, wil vooral snel en makkelijk kunnen betalen. Ruim de helft van de Nederlanders (56%) zegt te vertrekken als het invoeren van betaalinformatie te lang duurt. We zijn wat dat betreft blijkbaar ongeduldiger dan onze oosterburen: van de Duitse respondenten gaf minder dan de helft (48%) aan dat ze een online marktplaats verlaten als het betalen te lang duurt.

“Dit onderzoek toont aan dat online marktplaatsen en platforms inmiddels onmisbare onderdelen zijn van onze economie en van ons dagelijks leven”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe. “Ons land kent een grote verscheidenheid aan platforms die consumenten dagelijks gebruiken om producten of allerlei diensten te bestellen. Maar consumenten stellen wel eisen en voorwaarden aan die platforms, zoals veiligheid, gemak en snelheid. Nederlandse platforms die hun klanten dat bieden, bijvoorbeeld met makkelijk en veilig betalen, zullen optimaal profiteren van de kansen die de groei van de online economie biedt. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook internationaal, zoals het voorbeeld van Catawiki laat zien.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1