'Online marktplaatsen steeds belangrijker voor de Nederlandse economie'

274094_h_ergb_s_gl

Online marktplaatsen en platforms vervullen inmiddels een centrale rol in de Nederlandse economie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door Stripe. Een ruime meerderheid van de Nederlandse deelnemers aan het internationale onderzoek zegt dat online marktplaatsen waardevol zijn voor onze economie. Bijvoorbeeld omdat ze zorgen voor meer concurrentie en kleine ondernemingen in staat stellen om meer klanten te bereiken. En we kopen niet alleen via deze online platforms. Veel Nederlanders bieden ook zelf diensten of producten aan: bijna drie op de tien Nederlanders (28%) heeft wel eens iets via een online marktplaats aangeboden of verkocht.

Online marktplaatsen zijn niet alleen makkelijk of voordelig, ze stimuleren ook de concurrentie en bieden ons meer keuze. 61 procent zegt via online marktplaatsen producten of diensten te vinden die ze anders nooit zouden ontdekken.

We zijn ervan overtuigd dat online marktplaatsen een positief effect hebben op onze economie:

  • Ze bieden consumenten meer keuze in producten en diensten: 58%
  • Ze zorgen voor meer onderlinge concurrentie tussen bedrijven: 44%
  • Ze helpen kleine ondernemingen om meer klanten te bereiken: 43%

Nederland is het geboorteland van verschillende succesvolle online platforms. Een van de bekendste is de veilingsite Catawiki, dat inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven van ons land is. Iedere maand wordt de site – die inmiddels 10 jaar bestaat – bezocht door 15 miljoen bezoekers uit de hele wereld. Zij kunnen via de site bieden op de meeste uiteenlopende producten, van zeldzame postzegels tot stripboeken en auto’s. Iedere week worden ruim 50.000 producten geveild.

E-commerce

Er is een sterke interesse in online platforms onder consumenten. Nederlandse deelnemers aan het onderzoek wisten ruim 145 verschillende online marktplaatsen te noemen, o.a. op het gebied van retail, hospitality, bezorgdiensten, autodelen, crowdfunding en huishoudelijke diensten. In heel Europa werden zelfs ruim 500 verschillende platforms genoemd.

De meest genoemde platformen zijn te vinden in de volgende sectoren:

  • E-commerce: 55%
  • Hotel/hospitality: 31%
  • Bezorgdiensten voor eten: 28%
  • Restaurantrecensies/reserveringen: 6%
  • Autodelen/ride sharing: 4%
  • Crowdfunding: 3%
  • Diverse diensten in en rond het huis: 3%
  • Overig: 43%

Gemak staat voorop bij het gebruik van online platforms. We willen bijvoorbeeld makkelijk en snel de producten kunnen vinden die we zoeken (91%). Eenmaal besteld, willen we onze orders online kunnen volgen of zonodig annuleren (93%). Ook aanbevelingen voor bepaalde producten die we zoeken, vinden we handig (51%).

Betalen met Bitcoin? Nee, bedankt!

Opvallend is dat we blijkbaar weinig vertrouwen hebben in online sites waar je kan betalen met cryptovaluta zoals Bitcoin. Bijna zeven van de tien (68%) Nederlandse deelnemers zegt minder snel gebruik te maken van een online platform dat cryptomunten accepteert als betaalmiddel.

Wie online iets koopt, wil vooral snel en makkelijk kunnen betalen. Ruim de helft van de Nederlanders (56%) zegt te vertrekken als het invoeren van betaalinformatie te lang duurt. We zijn wat dat betreft blijkbaar ongeduldiger dan onze oosterburen: van de Duitse respondenten gaf minder dan de helft (48%) aan dat ze een online marktplaats verlaten als het betalen te lang duurt.

“Dit onderzoek toont aan dat online marktplaatsen en platforms inmiddels onmisbare onderdelen zijn van onze economie en van ons dagelijks leven”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe. “Ons land kent een grote verscheidenheid aan platforms die consumenten dagelijks gebruiken om producten of allerlei diensten te bestellen. Maar consumenten stellen wel eisen en voorwaarden aan die platforms, zoals veiligheid, gemak en snelheid. Nederlandse platforms die hun klanten dat bieden, bijvoorbeeld met makkelijk en veilig betalen, zullen optimaal profiteren van de kansen die de groei van de online economie biedt. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook internationaal, zoals het voorbeeld van Catawiki laat zien.”

Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1