'Online marktplaatsen steeds belangrijker voor de Nederlandse economie'

274094_h_ergb_s_gl

Online marktplaatsen en platforms vervullen inmiddels een centrale rol in de Nederlandse economie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door Stripe. Een ruime meerderheid van de Nederlandse deelnemers aan het internationale onderzoek zegt dat online marktplaatsen waardevol zijn voor onze economie. Bijvoorbeeld omdat ze zorgen voor meer concurrentie en kleine ondernemingen in staat stellen om meer klanten te bereiken. En we kopen niet alleen via deze online platforms. Veel Nederlanders bieden ook zelf diensten of producten aan: bijna drie op de tien Nederlanders (28%) heeft wel eens iets via een online marktplaats aangeboden of verkocht.

Online marktplaatsen zijn niet alleen makkelijk of voordelig, ze stimuleren ook de concurrentie en bieden ons meer keuze. 61 procent zegt via online marktplaatsen producten of diensten te vinden die ze anders nooit zouden ontdekken.

We zijn ervan overtuigd dat online marktplaatsen een positief effect hebben op onze economie:

  • Ze bieden consumenten meer keuze in producten en diensten: 58%
  • Ze zorgen voor meer onderlinge concurrentie tussen bedrijven: 44%
  • Ze helpen kleine ondernemingen om meer klanten te bereiken: 43%

Nederland is het geboorteland van verschillende succesvolle online platforms. Een van de bekendste is de veilingsite Catawiki, dat inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven van ons land is. Iedere maand wordt de site – die inmiddels 10 jaar bestaat – bezocht door 15 miljoen bezoekers uit de hele wereld. Zij kunnen via de site bieden op de meeste uiteenlopende producten, van zeldzame postzegels tot stripboeken en auto’s. Iedere week worden ruim 50.000 producten geveild.

E-commerce

Er is een sterke interesse in online platforms onder consumenten. Nederlandse deelnemers aan het onderzoek wisten ruim 145 verschillende online marktplaatsen te noemen, o.a. op het gebied van retail, hospitality, bezorgdiensten, autodelen, crowdfunding en huishoudelijke diensten. In heel Europa werden zelfs ruim 500 verschillende platforms genoemd.

De meest genoemde platformen zijn te vinden in de volgende sectoren:

  • E-commerce: 55%
  • Hotel/hospitality: 31%
  • Bezorgdiensten voor eten: 28%
  • Restaurantrecensies/reserveringen: 6%
  • Autodelen/ride sharing: 4%
  • Crowdfunding: 3%
  • Diverse diensten in en rond het huis: 3%
  • Overig: 43%

Gemak staat voorop bij het gebruik van online platforms. We willen bijvoorbeeld makkelijk en snel de producten kunnen vinden die we zoeken (91%). Eenmaal besteld, willen we onze orders online kunnen volgen of zonodig annuleren (93%). Ook aanbevelingen voor bepaalde producten die we zoeken, vinden we handig (51%).

Betalen met Bitcoin? Nee, bedankt!

Opvallend is dat we blijkbaar weinig vertrouwen hebben in online sites waar je kan betalen met cryptovaluta zoals Bitcoin. Bijna zeven van de tien (68%) Nederlandse deelnemers zegt minder snel gebruik te maken van een online platform dat cryptomunten accepteert als betaalmiddel.

Wie online iets koopt, wil vooral snel en makkelijk kunnen betalen. Ruim de helft van de Nederlanders (56%) zegt te vertrekken als het invoeren van betaalinformatie te lang duurt. We zijn wat dat betreft blijkbaar ongeduldiger dan onze oosterburen: van de Duitse respondenten gaf minder dan de helft (48%) aan dat ze een online marktplaats verlaten als het betalen te lang duurt.

“Dit onderzoek toont aan dat online marktplaatsen en platforms inmiddels onmisbare onderdelen zijn van onze economie en van ons dagelijks leven”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe. “Ons land kent een grote verscheidenheid aan platforms die consumenten dagelijks gebruiken om producten of allerlei diensten te bestellen. Maar consumenten stellen wel eisen en voorwaarden aan die platforms, zoals veiligheid, gemak en snelheid. Nederlandse platforms die hun klanten dat bieden, bijvoorbeeld met makkelijk en veilig betalen, zullen optimaal profiteren van de kansen die de groei van de online economie biedt. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook internationaal, zoals het voorbeeld van Catawiki laat zien.”

Meer over
Lees ook
Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt mee1

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1