Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie
Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen te komen waarom organisaties wel of juist niet kiezen voor outsourcing.
Naast veranderingen in wet- en regelgeving willen bedrijven de administratieve HR-processen ook uitbesteden om meer overzicht van die processen te krijgen. Daarnaast geven veel bedrijven aan dat het in dienst hebben van één salarisadministrateur een te groot risico is, want bij uitval kunnen de salarissen niet betaald worden. Een ander voordeel is, dat bedrijven meer ruimte overhouden voor andere HR-werkzaamheden.
De geïnterviewden die hun HR-processen niet outsourcen, gaven ook hun argumenten. Allereerst zijn ze bezorgd dat vragen over de loonstrook niet snel beantwoord worden, omdat de verwerking extern plaatsvindt. Daarnaast willen sommige organisaties voorkomen dat de kennis uit hun bedrijf verdwijnt.
Daniel Ballijns, directeur van Optimo: “In deze tijd volgen veranderingen elkaar in hoog tempo op. Denk aan de Wet werk en zekerheid over het aanscherpen van de ketenbepaling en de vergoeding van de aanzegplicht. Je merkt dat het HR-afdelingen aan tijd ontbreekt om op de hoogte te blijven van nieuwe wetten en regels. Daardoor lopen ze de kans dat de salarisstroken niet juist zijn en de kwaliteit van de salarisverwerking in gevaar komt. Je ziet dat kennis een belangrijk argument is om te kiezen voor uitbesteding. Veel HR-professionals bij bedrijven hebben te maken met een overload aan werkzaamheden, die ook te automatiseren zijn. Binnen nu en vijf jaar wordt de helft van alle salarisstroken in Nederland verzorgd door salarisdienstverleners.”
Voor het onderzoek zijn 22 personen geïnterviewd, zowel bestaande klanten als prospects van Optimo. Elf van hen zijn werkzaam in de zorg, elf in de zakelijke dienstverlening. Het onderzoek was onderdeel van een afstudeerproject van twee studenten van de hbo-opleiding Commerciële Economie (Windesheim) en Bedrijfskunde (Christelijke Hogeschool Ede).