Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

273129_h_ergb_s_gl

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen te komen waarom organisaties wel of juist niet kiezen voor outsourcing.

Naast veranderingen in wet- en regelgeving willen bedrijven de administratieve HR-processen ook uitbesteden om meer overzicht van die processen te krijgen. Daarnaast geven veel bedrijven aan dat het in dienst hebben van één salarisadministrateur een te groot risico is, want bij uitval kunnen de salarissen niet betaald worden. Een ander voordeel is, dat bedrijven meer ruimte overhouden voor andere HR-werkzaamheden.

De geïnterviewden die hun HR-processen niet outsourcen, gaven ook hun argumenten. Allereerst zijn ze bezorgd dat vragen over de loonstrook niet snel beantwoord worden, omdat de verwerking extern plaatsvindt. Daarnaast willen sommige organisaties voorkomen dat de kennis uit hun bedrijf verdwijnt.

Daniel Ballijns, directeur van Optimo: “In deze tijd volgen veranderingen elkaar in hoog tempo op. Denk aan de Wet werk en zekerheid over het aanscherpen van de ketenbepaling en de vergoeding van de aanzegplicht. Je merkt dat het HR-afdelingen aan tijd ontbreekt om op de hoogte te blijven van nieuwe wetten en regels. Daardoor lopen ze de kans dat de salarisstroken niet juist zijn en de kwaliteit van de salarisverwerking in gevaar komt. Je ziet dat kennis een belangrijk argument is om te kiezen voor uitbesteding. Veel HR-professionals bij bedrijven hebben te maken met een overload aan werkzaamheden, die ook te automatiseren zijn. Binnen nu en vijf jaar wordt de helft van alle salarisstroken in Nederland verzorgd door salarisdienstverleners.”

Voor het onderzoek zijn 22 personen geïnterviewd, zowel bestaande klanten als prospects van Optimo. Elf van hen zijn werkzaam in de zorg, elf in de zakelijke dienstverlening. Het onderzoek was onderdeel van een afstudeerproject van twee studenten van de hbo-opleiding Commerciële Economie (Windesheim) en Bedrijfskunde (Christelijke Hogeschool Ede).

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1