Onderzoek wijst uit dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van Nederlandse start-ups

Stripe, het online betaalplatform, heeft dit najaar samen met The Next WebRockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures Nederlandse start-ups gevraagd welke (online) tools en diensten zij gebruiken. Met dit onderzoek wil Stripe ondernemers inzicht bieden in wat de beste tools en diensten zijn voor start-ups om de markt te betreden en te groeien.

Uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups: ruim 4 van de 5 respondenten zegt dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86%) en te groeien (82%). Bijna driekwart (73%) zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse start-ups, gevolgd door hosting & dataopslag en analysetools.

stripe

Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up community. Volgens de meeste start-ups speelden deze tools een grotere rol bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal werden door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste start-ups maken gebruik van meerdere online tools, 70% zelfs meer dan vijf.

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:

  • Lagere operationele kosten (66%)
  • Hogere productiviteit (61%)
  • Makkelijker om als team samen te werken (53%)
  • Snellere time-to-market (49%)
  • Makkelijker om internationaal te groeien (32%)

Als belangrijkste categorieën kwamen naar voren:

  • Team collaboration & communicatie (56%): Slack, Trello
  • Hosting & dataopslag (47%): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud
  • Analytics (35%): Google Analytics, Tableau, Mixpanel
  • Klantondersteuning (32)%): Intercom, Zendesk
  • Betalingen (23%): Mollie, Stripe, Adyen

Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse start-ups groei niet gefinancierd krijgt (bron: onderzoek InvoiceFinance uit 2016). Bijna driekwart (72%) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal omdat ze worden afgewezen door de banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde (en soms gratis) online tools.

“Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een start-up te beginnen, dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten. De resultaten van onze survey laten zien dat de Nederlandse start-up community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

De complete resultaten van de Stripe start-up survey zijn te vinden op Slideshare: https://www.slideshare.net/secret/mN4fc8gypyFn7p

Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1