Onderzoek wijst uit dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van Nederlandse start-ups

Stripe, het online betaalplatform, heeft dit najaar samen met The Next WebRockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures Nederlandse start-ups gevraagd welke (online) tools en diensten zij gebruiken. Met dit onderzoek wil Stripe ondernemers inzicht bieden in wat de beste tools en diensten zijn voor start-ups om de markt te betreden en te groeien.

Uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups: ruim 4 van de 5 respondenten zegt dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86%) en te groeien (82%). Bijna driekwart (73%) zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse start-ups, gevolgd door hosting & dataopslag en analysetools.

stripe

Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up community. Volgens de meeste start-ups speelden deze tools een grotere rol bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal werden door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste start-ups maken gebruik van meerdere online tools, 70% zelfs meer dan vijf.

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:

  • Lagere operationele kosten (66%)
  • Hogere productiviteit (61%)
  • Makkelijker om als team samen te werken (53%)
  • Snellere time-to-market (49%)
  • Makkelijker om internationaal te groeien (32%)

Als belangrijkste categorieën kwamen naar voren:

  • Team collaboration & communicatie (56%): Slack, Trello
  • Hosting & dataopslag (47%): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud
  • Analytics (35%): Google Analytics, Tableau, Mixpanel
  • Klantondersteuning (32)%): Intercom, Zendesk
  • Betalingen (23%): Mollie, Stripe, Adyen

Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse start-ups groei niet gefinancierd krijgt (bron: onderzoek InvoiceFinance uit 2016). Bijna driekwart (72%) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal omdat ze worden afgewezen door de banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde (en soms gratis) online tools.

“Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een start-up te beginnen, dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten. De resultaten van onze survey laten zien dat de Nederlandse start-up community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

De complete resultaten van de Stripe start-up survey zijn te vinden op Slideshare: https://www.slideshare.net/secret/mN4fc8gypyFn7p

Meer over
Lees ook
PwC: 2014 beste jaar in decennium  voor tech IPOs

PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector. In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Glo1

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juis1

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

door Bennie Mols |  Op donderdag 2 oktober organiseerde COMMIT/, de nationaal publiek-private samenwerking op het terrein van ICT-onderzoek, het event The Big Future of Data. In 59 demo’s (pdf) presenteerden ICT-onderzoekers en de zakelijke projectpartners hun nieuwste resultaten: van een razendsnelle 3D-scantechniek tot een digitale vorm van1