Onderzoek wijst uit dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van Nederlandse start-ups

Stripe, het online betaalplatform, heeft dit najaar samen met The Next WebRockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures Nederlandse start-ups gevraagd welke (online) tools en diensten zij gebruiken. Met dit onderzoek wil Stripe ondernemers inzicht bieden in wat de beste tools en diensten zijn voor start-ups om de markt te betreden en te groeien.

Uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups: ruim 4 van de 5 respondenten zegt dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86%) en te groeien (82%). Bijna driekwart (73%) zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse start-ups, gevolgd door hosting & dataopslag en analysetools.

stripe

Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up community. Volgens de meeste start-ups speelden deze tools een grotere rol bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal werden door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste start-ups maken gebruik van meerdere online tools, 70% zelfs meer dan vijf.

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:

  • Lagere operationele kosten (66%)
  • Hogere productiviteit (61%)
  • Makkelijker om als team samen te werken (53%)
  • Snellere time-to-market (49%)
  • Makkelijker om internationaal te groeien (32%)

Als belangrijkste categorieën kwamen naar voren:

  • Team collaboration & communicatie (56%): Slack, Trello
  • Hosting & dataopslag (47%): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud
  • Analytics (35%): Google Analytics, Tableau, Mixpanel
  • Klantondersteuning (32)%): Intercom, Zendesk
  • Betalingen (23%): Mollie, Stripe, Adyen

Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse start-ups groei niet gefinancierd krijgt (bron: onderzoek InvoiceFinance uit 2016). Bijna driekwart (72%) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal omdat ze worden afgewezen door de banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde (en soms gratis) online tools.

“Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een start-up te beginnen, dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten. De resultaten van onze survey laten zien dat de Nederlandse start-up community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

De complete resultaten van de Stripe start-up survey zijn te vinden op Slideshare: https://www.slideshare.net/secret/mN4fc8gypyFn7p

Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1