Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

273129_h_ergb_s_gl

Om mee te kunnen in het huidige tijdperk van digitale transformatie moeten bedrijven snel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Belangrijke stuurinformatie, analyses en rapportages moeten snel en voor iedereen beschikbaar zijn. Nationale Nederlanden en Ordina hebben hiertoe SAP-technologie ingezet, waarmee zij klaar zijn voor het nieuwe digitale tijdperk.

Nationale Nederlanden

Als onderdeel van een organisatiebreed cloudprogramma maakte Nationale Nederlanden de overstap van SAP BW 7.3 op DB2 on-premise naar BW 7.3 op HANA in de HANA Enterprise Cloud (HEC). De migratie leidde direct tot lagere kosten, een hogere performance en een grotere schaalbaarheid.

Nationale Nederlanden zag de loading- en activatietijden drastisch dalen en de query-performance met een factor 2 tot 10 verbeteren. "Met BW 7.3 op HANA zijn we in staat om applicaties te bouwen die direct profiteren van de betere prestaties", aldus Stephan de Jong, manager SAP BI bij Nationale Nederlanden (NN). "Daarnaast zijn de mogelijkheden voor self-servicerapportages aanzienlijk verbeterd en zijn we beter in staat om predictive analyses te doen door gebruik te maken van interne en externe data."

In samenspraak met SAP en partner Cognizant heeft NN ervoor gekozen om de ontwikkel-, test- en acceptatieprocessen voor dit project parallel te laten verlopen. "Deze aanpak heeft voor NN een 'soft-freeze' van nul dagen mogelijk gemaakt en zo kon het SAP-ontwikkelteam tijdens de migratie producten blijven opleveren zonder verlies van productiviteit", aldus Aditya Debraj, Vice President Global SAP Practice bij Cognizant. "Wij zijn er trots op dat wij als een van de eerste in Europa een succesvolle BW naar SAP HANA Enterprise Cloud-migratie hebben uitgevoerd."

Ordina

Om de performance van de verschillende (financiële) rapportages te verbeteren, beter voorbereid te zijn op de toekomst en om in staat te zijn om meer Fiori-apps te installeren en gebruiken, besloot Ordina om zijn SAP-landschap te updaten en te upgraden. Dit behelsde onder andere de implementatie van SAP Simple Finance 2.0, inclusief alle relevante Fiori- en HANA-apps.

"We hadden sterk de behoefte aan een betere performance en een vereenvoudiging van het verkrijgen van zakelijke stuurinformatie", aldus Raoef Hayatmahomed, manager bij Ordina. "Simple Finance voorziet hierin, waardoor het aantrekkelijk is om met het systeem te werken en we de organisatie efficiënter kunnen aansturen."

Voor Ordina stond voorop dat de technische upgrade zou plaatsvinden zonder de bestaande functionaliteit in gevaar te brengen. De keuze van Ordina om Simple Finance 'as is' te implementeren en later te optimaliseren, heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van dit project. Deze keuze was mede ingegeven door het feit dat Ordina als beursgenoteerde onderneming, slechts een drietal maanden de tijd had om het vernieuwde platform tussen twee financiële recapitulaties, in productie te nemen.

"We hebben extreem ingezet op agile werken en risicomanagement", aldus Jan Hoekstra, directeur Ordina SAP. "Kosten van het project zijn afgezet tegen maximale garanties op tijdige oplevering. Daarnaast kon de business zich geen 'freeze' van drie maanden permitteren. De focus en het commitment van het projectteam hebben gezorgd voor een vlekkeloze inproductiename."

Lees ook
COOLProfs en WoningNet belichten co-sourcing bij digitale transformatie

COOLProfs en WoningNet belichten co-sourcing bij digitale transformatie

IT-dienstverlener COOLProfs en WoningNet werpen nieuw licht op co-sourcing bij applicatie-ontwikkeling. Dit doen ze tijdens een gezamenlijke Business Innovator-sessie op NextStep Benelux. Het congres NextStep wordt jaarlijks georganiseerd door OutSystems, leverancier van het gelijknamige Rapid Application Delivery (RAD) platform.   WoningNet, het1

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce lanceert twee nieuwe services speciaal voor retailers die met Salesforce Marketing Cloud werken: Salesforce Strategic Framework for Retail Customer Journeys en Strategic Retail Professional Services. Deze diensten helpen retailers om slimme customer journeys in te plannen en efficiënt te managen.  Uit een onderzoek van Accenture blijkt1

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1