Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

273129_h_ergb_s_gl

Om mee te kunnen in het huidige tijdperk van digitale transformatie moeten bedrijven snel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Belangrijke stuurinformatie, analyses en rapportages moeten snel en voor iedereen beschikbaar zijn. Nationale Nederlanden en Ordina hebben hiertoe SAP-technologie ingezet, waarmee zij klaar zijn voor het nieuwe digitale tijdperk.

Nationale Nederlanden

Als onderdeel van een organisatiebreed cloudprogramma maakte Nationale Nederlanden de overstap van SAP BW 7.3 op DB2 on-premise naar BW 7.3 op HANA in de HANA Enterprise Cloud (HEC). De migratie leidde direct tot lagere kosten, een hogere performance en een grotere schaalbaarheid.

Nationale Nederlanden zag de loading- en activatietijden drastisch dalen en de query-performance met een factor 2 tot 10 verbeteren. "Met BW 7.3 op HANA zijn we in staat om applicaties te bouwen die direct profiteren van de betere prestaties", aldus Stephan de Jong, manager SAP BI bij Nationale Nederlanden (NN). "Daarnaast zijn de mogelijkheden voor self-servicerapportages aanzienlijk verbeterd en zijn we beter in staat om predictive analyses te doen door gebruik te maken van interne en externe data."

In samenspraak met SAP en partner Cognizant heeft NN ervoor gekozen om de ontwikkel-, test- en acceptatieprocessen voor dit project parallel te laten verlopen. "Deze aanpak heeft voor NN een 'soft-freeze' van nul dagen mogelijk gemaakt en zo kon het SAP-ontwikkelteam tijdens de migratie producten blijven opleveren zonder verlies van productiviteit", aldus Aditya Debraj, Vice President Global SAP Practice bij Cognizant. "Wij zijn er trots op dat wij als een van de eerste in Europa een succesvolle BW naar SAP HANA Enterprise Cloud-migratie hebben uitgevoerd."

Ordina

Om de performance van de verschillende (financiële) rapportages te verbeteren, beter voorbereid te zijn op de toekomst en om in staat te zijn om meer Fiori-apps te installeren en gebruiken, besloot Ordina om zijn SAP-landschap te updaten en te upgraden. Dit behelsde onder andere de implementatie van SAP Simple Finance 2.0, inclusief alle relevante Fiori- en HANA-apps.

"We hadden sterk de behoefte aan een betere performance en een vereenvoudiging van het verkrijgen van zakelijke stuurinformatie", aldus Raoef Hayatmahomed, manager bij Ordina. "Simple Finance voorziet hierin, waardoor het aantrekkelijk is om met het systeem te werken en we de organisatie efficiënter kunnen aansturen."

Voor Ordina stond voorop dat de technische upgrade zou plaatsvinden zonder de bestaande functionaliteit in gevaar te brengen. De keuze van Ordina om Simple Finance 'as is' te implementeren en later te optimaliseren, heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van dit project. Deze keuze was mede ingegeven door het feit dat Ordina als beursgenoteerde onderneming, slechts een drietal maanden de tijd had om het vernieuwde platform tussen twee financiële recapitulaties, in productie te nemen.

"We hebben extreem ingezet op agile werken en risicomanagement", aldus Jan Hoekstra, directeur Ordina SAP. "Kosten van het project zijn afgezet tegen maximale garanties op tijdige oplevering. Daarnaast kon de business zich geen 'freeze' van drie maanden permitteren. De focus en het commitment van het projectteam hebben gezorgd voor een vlekkeloze inproductiename."

Lees ook
‘Geef innovaties een kans’

‘Geef innovaties een kans’

Digitale transformatie ligt bij velen in de mond bestorven. Vaak spreekt er angst uit voor verandering, voor het verliezen van werk. Maar er zijn veel kansen. “Toch blijven die veelal onbenut, omdat mensen niet echt met elkaar samenwerken. Je hebt een platform nodig dat iedereen binnen een organisatie en daarbuiten met elkaar verbindt. Waarbij de mens,...

Digitaal transformeren: Is jouw organisatie klaar voor de eindsprint?

Digitaal transformeren: Is jouw organisatie klaar voor de eindsprint?

Robert Eijpe, NL for Business; trendwatcher Digitale Transformatie binnen de VNSG Digitale transformatie staat hoog op de managementagenda binnen veel organisaties. Om de noodzaak van digitaal transformeren kunnen we niet meer heen. Opvallend is dat vooroplopen in de digitale transformatie-‘race’ een ambitie is van slechts 36 procent van de organisaties...

58% van bedrijven wil actief investeren in virtuele consultants

58% van bedrijven wil actief investeren in virtuele consultants

Veertig procent van de organisaties ziet concurrentievoordeel en het verbeteren van bedrijfsprocessen als de belangrijkste doelstellingen van hun digitale-transformatiestrategie. Daarnaast blijkt dat digitale transformatie niet slechts draait om het in gebruik nemen van al langer bestaande technologieën: 62 procent van de bedrijven verwacht binnen twee...