'Mislukte innovatieprojecten kosten bedrijven gemiddeld 550.000 euro'

274094_h_ergb_s_gl

25 procent van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat blijkt uit het nieuwe verslag van Fujitsu, The Digital Transformation Pact, waarvoor 1.625 (top)managers van grote bedrijven wereldwijd zijn ondervraagd. Uit het verslag blijkt dat een mislukt (digitaal) innovatieproject, bedrijven gemiddeld 550.000 euro kost.

“Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze technologie moeten omarmen, blijven er problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen met bijbehorende hoge kosten”, aldus Duncan Tait, CEO van SEVP en EMEIA-verantwoordelijke bij Fujitsu. “Om hun digitale visie te realiseren, is het daarom essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologieën beschikken”. Toch denkt 71 procent van de ondervraagden op dit gebied achter te lopen op de concurrentie. Maar liefst 66 procent verwacht hierdoor in de toekomst klanten te verliezen aan concurrenten.

Verandering

Uit het verslag blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Voor twee derde zijn de hoge kosten van een mislukt project echter een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen. Dit vraagt om oplossingen; 86 procent zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal is om de komende vijf jaar te overleven. Daarbij maakt 71 procent van hen zich grote zorgen over het vermogen van de eigen organisatie om zich aan te passen aan nieuwe technologieën. “Omdat het ondernemingslandschap tegenwoordig snel verandert, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun digitale transformatie. Nu technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het vinden van evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest”, aldus Duncan Tait.

MAST

86 procent van de bedrijven is van plan het komende jaar technologisch te vernieuwen. Toch zegt driekwart dat projecten die zijn opgestart, geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie. Fujitsu heeft daarom vier strategische elementen vastgesteld die cruciaal zijn voor toekomstige digitalisering: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Tait: “Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, is meer nodig dan de nieuwste snufjes. Zonder bekwame medewerkers zijn ze bijvoorbeeld nutteloos. Alleen door de essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologieën - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties duurzame vooruitgang boeken.”

Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1