'Mislukte innovatieprojecten kosten bedrijven gemiddeld 550.000 euro'

274094_h_ergb_s_gl

25 procent van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat blijkt uit het nieuwe verslag van Fujitsu, The Digital Transformation Pact, waarvoor 1.625 (top)managers van grote bedrijven wereldwijd zijn ondervraagd. Uit het verslag blijkt dat een mislukt (digitaal) innovatieproject, bedrijven gemiddeld 550.000 euro kost.

“Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze technologie moeten omarmen, blijven er problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen met bijbehorende hoge kosten”, aldus Duncan Tait, CEO van SEVP en EMEIA-verantwoordelijke bij Fujitsu. “Om hun digitale visie te realiseren, is het daarom essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologieën beschikken”. Toch denkt 71 procent van de ondervraagden op dit gebied achter te lopen op de concurrentie. Maar liefst 66 procent verwacht hierdoor in de toekomst klanten te verliezen aan concurrenten.

Verandering

Uit het verslag blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Voor twee derde zijn de hoge kosten van een mislukt project echter een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen. Dit vraagt om oplossingen; 86 procent zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal is om de komende vijf jaar te overleven. Daarbij maakt 71 procent van hen zich grote zorgen over het vermogen van de eigen organisatie om zich aan te passen aan nieuwe technologieën. “Omdat het ondernemingslandschap tegenwoordig snel verandert, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun digitale transformatie. Nu technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het vinden van evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest”, aldus Duncan Tait.

MAST

86 procent van de bedrijven is van plan het komende jaar technologisch te vernieuwen. Toch zegt driekwart dat projecten die zijn opgestart, geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie. Fujitsu heeft daarom vier strategische elementen vastgesteld die cruciaal zijn voor toekomstige digitalisering: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Tait: “Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, is meer nodig dan de nieuwste snufjes. Zonder bekwame medewerkers zijn ze bijvoorbeeld nutteloos. Alleen door de essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologieën - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties duurzame vooruitgang boeken.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1