'Mislukte innovatieprojecten kosten bedrijven gemiddeld 550.000 euro'

274094_h_ergb_s_gl

25 procent van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat blijkt uit het nieuwe verslag van Fujitsu, The Digital Transformation Pact, waarvoor 1.625 (top)managers van grote bedrijven wereldwijd zijn ondervraagd. Uit het verslag blijkt dat een mislukt (digitaal) innovatieproject, bedrijven gemiddeld 550.000 euro kost.

“Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze technologie moeten omarmen, blijven er problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen met bijbehorende hoge kosten”, aldus Duncan Tait, CEO van SEVP en EMEIA-verantwoordelijke bij Fujitsu. “Om hun digitale visie te realiseren, is het daarom essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologieën beschikken”. Toch denkt 71 procent van de ondervraagden op dit gebied achter te lopen op de concurrentie. Maar liefst 66 procent verwacht hierdoor in de toekomst klanten te verliezen aan concurrenten.

Verandering

Uit het verslag blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Voor twee derde zijn de hoge kosten van een mislukt project echter een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen. Dit vraagt om oplossingen; 86 procent zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal is om de komende vijf jaar te overleven. Daarbij maakt 71 procent van hen zich grote zorgen over het vermogen van de eigen organisatie om zich aan te passen aan nieuwe technologieën. “Omdat het ondernemingslandschap tegenwoordig snel verandert, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun digitale transformatie. Nu technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het vinden van evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest”, aldus Duncan Tait.

MAST

86 procent van de bedrijven is van plan het komende jaar technologisch te vernieuwen. Toch zegt driekwart dat projecten die zijn opgestart, geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie. Fujitsu heeft daarom vier strategische elementen vastgesteld die cruciaal zijn voor toekomstige digitalisering: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Tait: “Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, is meer nodig dan de nieuwste snufjes. Zonder bekwame medewerkers zijn ze bijvoorbeeld nutteloos. Alleen door de essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologieën - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties duurzame vooruitgang boeken.”

Meer over
Lees ook
PwC: 2014 beste jaar in decennium  voor tech IPOs

PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector. In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Glo1

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juis1

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

door Bennie Mols |  Op donderdag 2 oktober organiseerde COMMIT/, de nationaal publiek-private samenwerking op het terrein van ICT-onderzoek, het event The Big Future of Data. In 59 demo’s (pdf) presenteerden ICT-onderzoekers en de zakelijke projectpartners hun nieuwste resultaten: van een razendsnelle 3D-scantechniek tot een digitale vorm van1