'Mislukte innovatieprojecten kosten bedrijven gemiddeld 550.000 euro'

274094_h_ergb_s_gl

25 procent van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat blijkt uit het nieuwe verslag van Fujitsu, The Digital Transformation Pact, waarvoor 1.625 (top)managers van grote bedrijven wereldwijd zijn ondervraagd. Uit het verslag blijkt dat een mislukt (digitaal) innovatieproject, bedrijven gemiddeld 550.000 euro kost.

“Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze technologie moeten omarmen, blijven er problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen met bijbehorende hoge kosten”, aldus Duncan Tait, CEO van SEVP en EMEIA-verantwoordelijke bij Fujitsu. “Om hun digitale visie te realiseren, is het daarom essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologieën beschikken”. Toch denkt 71 procent van de ondervraagden op dit gebied achter te lopen op de concurrentie. Maar liefst 66 procent verwacht hierdoor in de toekomst klanten te verliezen aan concurrenten.

Verandering

Uit het verslag blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Voor twee derde zijn de hoge kosten van een mislukt project echter een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen. Dit vraagt om oplossingen; 86 procent zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal is om de komende vijf jaar te overleven. Daarbij maakt 71 procent van hen zich grote zorgen over het vermogen van de eigen organisatie om zich aan te passen aan nieuwe technologieën. “Omdat het ondernemingslandschap tegenwoordig snel verandert, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun digitale transformatie. Nu technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het vinden van evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest”, aldus Duncan Tait.

MAST

86 procent van de bedrijven is van plan het komende jaar technologisch te vernieuwen. Toch zegt driekwart dat projecten die zijn opgestart, geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie. Fujitsu heeft daarom vier strategische elementen vastgesteld die cruciaal zijn voor toekomstige digitalisering: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Tait: “Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, is meer nodig dan de nieuwste snufjes. Zonder bekwame medewerkers zijn ze bijvoorbeeld nutteloos. Alleen door de essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologieën - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties duurzame vooruitgang boeken.”

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1