Meerderheid Nederlanders niet bang voor fake webshops

security

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie heeft in 2018 meer dan 400 fake webshops gesloten. Uit onderzoek van internetvergelijk.nl blijkt dat de meeste webshop gebruikers zich geen zorgen maken over eventuele oplichting. 82% van de onderzochte mensen zegt niet bang te zijn voor fake webshops. Een veel gehoorde opmerking is: 'Oplichting overkomt mij niet'.

Vooral de laatste weken van 2018 nam het aantal meldingen en aangiftes over fake webshops toe. Een veelgebruikte methode van webshopcriminelen is om bestaande en bekende winkelnamen te gebruiken en daar woorden aan toe te voegen. Op deze manier ogen de fake webshops authentiek en zijn ze voor de snelle kijker moeilijk van het origineel te onderscheiden.

De onderzochte mensen geven aan dat ze denken zelf duidelijk het verschil kunnen zien tussen de ‘echte’ webshops en de fake webshops. Opvallend is dat ze duidelijk aangeven dat andere mensen hier wel in kunnen trappen. Verder blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl dat 74% van de onderzochte mensen verwachten dat de fake webshops voor andere gebruikers tot problemen kunnen leiden.

Cijfers die de omvang van het probleem ‘fake webshops’ onderbouwen worden onder andere afgegeven door de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond waren er in 2018 alleen al op de Nederlands markt rond de 30.000 foute / fake webshops, dit tegenover 90.000 eerlijke webshops. De verwachting is dat de kwaliteit van fake webshops en daarmee de schade voor consumenten door deze shops alleen maar toeneemt.

Meer over
Lees ook
Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Internetbetaalbaarheid en digitale overheidsdiensten scoren ondermaats

Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Nieuw rapport toont aan dat het slimmer vormgeven van werkgebruiken, -ruimten en -culturen bijdraagt aan het inspelen op crises

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ServiceNow. Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in1