Meerderheid Nederlanders niet bang voor fake webshops

security

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie heeft in 2018 meer dan 400 fake webshops gesloten. Uit onderzoek van internetvergelijk.nl blijkt dat de meeste webshop gebruikers zich geen zorgen maken over eventuele oplichting. 82% van de onderzochte mensen zegt niet bang te zijn voor fake webshops. Een veel gehoorde opmerking is: 'Oplichting overkomt mij niet'.

Vooral de laatste weken van 2018 nam het aantal meldingen en aangiftes over fake webshops toe. Een veelgebruikte methode van webshopcriminelen is om bestaande en bekende winkelnamen te gebruiken en daar woorden aan toe te voegen. Op deze manier ogen de fake webshops authentiek en zijn ze voor de snelle kijker moeilijk van het origineel te onderscheiden.

De onderzochte mensen geven aan dat ze denken zelf duidelijk het verschil kunnen zien tussen de ‘echte’ webshops en de fake webshops. Opvallend is dat ze duidelijk aangeven dat andere mensen hier wel in kunnen trappen. Verder blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl dat 74% van de onderzochte mensen verwachten dat de fake webshops voor andere gebruikers tot problemen kunnen leiden.

Cijfers die de omvang van het probleem ‘fake webshops’ onderbouwen worden onder andere afgegeven door de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond waren er in 2018 alleen al op de Nederlands markt rond de 30.000 foute / fake webshops, dit tegenover 90.000 eerlijke webshops. De verwachting is dat de kwaliteit van fake webshops en daarmee de schade voor consumenten door deze shops alleen maar toeneemt.

Meer over
Lees ook
PwC: 2014 beste jaar in decennium  voor tech IPOs

PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

2014 was het recordjaar voor technologie IPOs in de afgelopen 10 jaar, met 118 deals met een totale waarde van $51,2 miljard. Hoewel de cijfers in alle bedrijfssectoren zijn gestegen ten opzichte van 2013 was de Alibaba deal ($21,8 miljard) een enorme boost voor de gehele technologiesector. In een onlangs uitgebracht rapport van PwC, getiteld ‘Glo1

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juis1

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

The Big Future of Data toont slimme ICT-toepassingen

door Bennie Mols |  Op donderdag 2 oktober organiseerde COMMIT/, de nationaal publiek-private samenwerking op het terrein van ICT-onderzoek, het event The Big Future of Data. In 59 demo’s (pdf) presenteerden ICT-onderzoekers en de zakelijke projectpartners hun nieuwste resultaten: van een razendsnelle 3D-scantechniek tot een digitale vorm van1