Drie scenario’s voor het gebruik van smart glasses in de maakindustrie

dynabook-400300

Steeds meer bedrijven in de maakindustrie zetten assisted, augmented en virtual reality in om werkprocessen efficiënter te maken. De (op)komst van 5G en edge computing zal deze ontwikkeling verder stimuleren. Dynabook zet drie concrete toepassingen van AR en VR in combinatie met smart glasses op een rij die nu al toegevoegde waarde hebben binnen de maakindustrie.

 
1.   Ondersteuning op afstand
Bij ondersteuning op afstand draagt bijvoorbeeld een onderhoudsmonteur AR smart glasses en geeft op die manier een deskundige vanaf een andere locatie de mogelijkheid om live mee te kijken. Zo kan een expert op afstand real-time aanwijzingen geven aan de monteur ter plaatse. Maar smart glasses kunnen ook ingezet worden voor het verzorgen van trainingen, het geven van aanwijzingen bij reparaties en bij het vervangen of schoonmaken van machineonderdelen.
 
Dit verkort de ongeplande stilstand van machines en vermindert de CO2-uitstoot als gevolg van de reisbewegingen. Daarnaast levert het een kostenbesparing op de lange termijn op en kan het een oplossing zijn voor het vaardighedentekort in de maakindustrie. Experts die niet fysiek ter plaatse hoeven mee te kijken, kunnen op één dag met meerdere werknemers meekijken, waardoor ze efficiënter ingezet kunnen worden.
 
2.   Real-time samenwerking
Soms moeten meerdere ontwerpers samenwerken aan hetzelfde object. De mogelijkheid om dit virtueel te doen, levert enorme voordelen op: de noodzaak om allemaal in dezelfde fysieke ruimte te zijn vervalt en samenwerking kan daardoor flexibeler in worden gericht. Als een virtueel object bijvoorbeeld in real-time door een team van ontwerpers moet worden bewerkt, is het gebruik van smart glasses van ondersteuning doordat 3D-modellen en aantekeningen direct gedeeld kunnen worden. Dit levert met name voordelen op voor bedrijven die gehuisvest zijn op verschillende locaties en hun ontwikkelingssnelheid willen versnellen zonder dat daar extra reisbewegingen voor nodig zijn.
 
3.   Opleiding
Er wordt al veel gesproken over het gebruik van AR om opleidingen in de productiesector te transformeren - en terecht. OEM's zouden machines kunnen sturen met bouwinstructies die op een AR smart glasses worden geladen, zodat elke werknemer aan de andere kant de machine in elkaar kan zetten. Hoewel dit een initiële investering zou vergen om alle personeelsleden uit te rusten met een AR-bril, zijn de besparingen op lange termijn enorm kunnen.
 
Nu 4G alomtegenwoordig is en zowel 5G als edge computing in opmars zijn, wordt voorspeld dat oplossingen zoals AR smart glasses de komende tijd grote kansen zullen krijgen op de werkvloer. Door de pandemie en lockdowns hebben veel productiebedrijven het gebruik van AR smart glasses de afgelopen twee jaar al omarmd. Maar ook in het nieuwe tijdperk van hybride werken hebben smart glasses een toegevoegde waarde en faciliteren ze een manier van werken die past bij de veranderende dynamiek van de wereld na de pandemie.
 
Meer over
Lees ook
Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, komt met twee nieuwe innovaties voor zijn alles-in-één HR-platform om de werknemerservaring verder te verbeteren: AI-Powered Answers voor Personio Conversations en Personio Whistleblowing. Met deze updates kunnen mkb-ondernemingen hun tools verder consolideren, de efficiëntie verho1

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

De meest gehypete en ook de technologie die onze wereld waarschijnlijk het meest op zijn kop zal zetten, is AI - artificial Intelligence. Ook in de logistiek zien we de eerste toepassingen inmiddels verschijnen. Het vermogen om informatie voortdurend te analyseren en aan te passen zal de meest ingewikkelde logistieke processen transformeren, waarb1