Drie scenario’s voor het gebruik van smart glasses in de maakindustrie

dynabook-400300

Steeds meer bedrijven in de maakindustrie zetten assisted, augmented en virtual reality in om werkprocessen efficiënter te maken. De (op)komst van 5G en edge computing zal deze ontwikkeling verder stimuleren. Dynabook zet drie concrete toepassingen van AR en VR in combinatie met smart glasses op een rij die nu al toegevoegde waarde hebben binnen de maakindustrie.

 
1.   Ondersteuning op afstand
Bij ondersteuning op afstand draagt bijvoorbeeld een onderhoudsmonteur AR smart glasses en geeft op die manier een deskundige vanaf een andere locatie de mogelijkheid om live mee te kijken. Zo kan een expert op afstand real-time aanwijzingen geven aan de monteur ter plaatse. Maar smart glasses kunnen ook ingezet worden voor het verzorgen van trainingen, het geven van aanwijzingen bij reparaties en bij het vervangen of schoonmaken van machineonderdelen.
 
Dit verkort de ongeplande stilstand van machines en vermindert de CO2-uitstoot als gevolg van de reisbewegingen. Daarnaast levert het een kostenbesparing op de lange termijn op en kan het een oplossing zijn voor het vaardighedentekort in de maakindustrie. Experts die niet fysiek ter plaatse hoeven mee te kijken, kunnen op één dag met meerdere werknemers meekijken, waardoor ze efficiënter ingezet kunnen worden.
 
2.   Real-time samenwerking
Soms moeten meerdere ontwerpers samenwerken aan hetzelfde object. De mogelijkheid om dit virtueel te doen, levert enorme voordelen op: de noodzaak om allemaal in dezelfde fysieke ruimte te zijn vervalt en samenwerking kan daardoor flexibeler in worden gericht. Als een virtueel object bijvoorbeeld in real-time door een team van ontwerpers moet worden bewerkt, is het gebruik van smart glasses van ondersteuning doordat 3D-modellen en aantekeningen direct gedeeld kunnen worden. Dit levert met name voordelen op voor bedrijven die gehuisvest zijn op verschillende locaties en hun ontwikkelingssnelheid willen versnellen zonder dat daar extra reisbewegingen voor nodig zijn.
 
3.   Opleiding
Er wordt al veel gesproken over het gebruik van AR om opleidingen in de productiesector te transformeren - en terecht. OEM's zouden machines kunnen sturen met bouwinstructies die op een AR smart glasses worden geladen, zodat elke werknemer aan de andere kant de machine in elkaar kan zetten. Hoewel dit een initiële investering zou vergen om alle personeelsleden uit te rusten met een AR-bril, zijn de besparingen op lange termijn enorm kunnen.
 
Nu 4G alomtegenwoordig is en zowel 5G als edge computing in opmars zijn, wordt voorspeld dat oplossingen zoals AR smart glasses de komende tijd grote kansen zullen krijgen op de werkvloer. Door de pandemie en lockdowns hebben veel productiebedrijven het gebruik van AR smart glasses de afgelopen twee jaar al omarmd. Maar ook in het nieuwe tijdperk van hybride werken hebben smart glasses een toegevoegde waarde en faciliteren ze een manier van werken die past bij de veranderende dynamiek van de wereld na de pandemie.
 
Meer over
Lees ook
Bijna de helft van de financials vreest dat baan door AI wordt overgenomen

Bijna de helft van de financials vreest dat baan door AI wordt overgenomen

De impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de financiële sector is lang niet voor alle managers duidelijk. 61 procent van de mensen werkzaam in de financiële sector zegt dat het bestuur van de organisatie waarvoor hij/zij werkt, niet precies weet wat de gevolgen van de groei in AI zijn. Bijna de helft verwacht dat (een deel van) zijn baan bin1

NEN start consultatie over AI-standaarden

NEN start consultatie over AI-standaarden

Twee voorstellen om standaarden te ontwikkelen voor kunstmatige intelligentie (AI) zijn door het Amerikaanse normalisatie-instituut ANSI ingediend bij ISO en IEC. NEN is daarom eerder deze maand een consultatie gestart naar de wenselijkheid van deze standaarden. Hoewel AI zeker niet nieuw is en er al decennia onderzoek naar wordt gedaan, staat AI1

58% van bedrijven wil actief investeren in virtuele consultants

58% van bedrijven wil actief investeren in virtuele consultants

Veertig procent van de organisaties ziet concurrentievoordeel en het verbeteren van bedrijfsprocessen als de belangrijkste doelstellingen van hun digitale-transformatiestrategie. Daarnaast blijkt dat digitale transformatie niet slechts draait om het in gebruik nemen van al langer bestaande technologieën: 62 procent van de bedrijven verwacht binnen1