Drie scenario’s voor het gebruik van smart glasses in de maakindustrie

dynabook-400300

Steeds meer bedrijven in de maakindustrie zetten assisted, augmented en virtual reality in om werkprocessen efficiënter te maken. De (op)komst van 5G en edge computing zal deze ontwikkeling verder stimuleren. Dynabook zet drie concrete toepassingen van AR en VR in combinatie met smart glasses op een rij die nu al toegevoegde waarde hebben binnen de maakindustrie.

 
1.   Ondersteuning op afstand
Bij ondersteuning op afstand draagt bijvoorbeeld een onderhoudsmonteur AR smart glasses en geeft op die manier een deskundige vanaf een andere locatie de mogelijkheid om live mee te kijken. Zo kan een expert op afstand real-time aanwijzingen geven aan de monteur ter plaatse. Maar smart glasses kunnen ook ingezet worden voor het verzorgen van trainingen, het geven van aanwijzingen bij reparaties en bij het vervangen of schoonmaken van machineonderdelen.
 
Dit verkort de ongeplande stilstand van machines en vermindert de CO2-uitstoot als gevolg van de reisbewegingen. Daarnaast levert het een kostenbesparing op de lange termijn op en kan het een oplossing zijn voor het vaardighedentekort in de maakindustrie. Experts die niet fysiek ter plaatse hoeven mee te kijken, kunnen op één dag met meerdere werknemers meekijken, waardoor ze efficiënter ingezet kunnen worden.
 
2.   Real-time samenwerking
Soms moeten meerdere ontwerpers samenwerken aan hetzelfde object. De mogelijkheid om dit virtueel te doen, levert enorme voordelen op: de noodzaak om allemaal in dezelfde fysieke ruimte te zijn vervalt en samenwerking kan daardoor flexibeler in worden gericht. Als een virtueel object bijvoorbeeld in real-time door een team van ontwerpers moet worden bewerkt, is het gebruik van smart glasses van ondersteuning doordat 3D-modellen en aantekeningen direct gedeeld kunnen worden. Dit levert met name voordelen op voor bedrijven die gehuisvest zijn op verschillende locaties en hun ontwikkelingssnelheid willen versnellen zonder dat daar extra reisbewegingen voor nodig zijn.
 
3.   Opleiding
Er wordt al veel gesproken over het gebruik van AR om opleidingen in de productiesector te transformeren - en terecht. OEM's zouden machines kunnen sturen met bouwinstructies die op een AR smart glasses worden geladen, zodat elke werknemer aan de andere kant de machine in elkaar kan zetten. Hoewel dit een initiële investering zou vergen om alle personeelsleden uit te rusten met een AR-bril, zijn de besparingen op lange termijn enorm kunnen.
 
Nu 4G alomtegenwoordig is en zowel 5G als edge computing in opmars zijn, wordt voorspeld dat oplossingen zoals AR smart glasses de komende tijd grote kansen zullen krijgen op de werkvloer. Door de pandemie en lockdowns hebben veel productiebedrijven het gebruik van AR smart glasses de afgelopen twee jaar al omarmd. Maar ook in het nieuwe tijdperk van hybride werken hebben smart glasses een toegevoegde waarde en faciliteren ze een manier van werken die past bij de veranderende dynamiek van de wereld na de pandemie.
 
Meer over
Lees ook
Rinkel lanceert ‘AI insights’

Rinkel lanceert ‘AI insights’

Met de introductie van AI insights maakt Rinkel AI toegankelijk voor het midden- en kleinbedrijf door het bieden van een uitgebreide AI-speech-to-text toepassing, die automatisch samenvattingen schrijft, telefoongesprekken analyseert en het sentiment van het gesprek bepaalt.

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP introduceert de 2023 release van SAP S/4HANA Cloud, private edition. Ook brengt het technologiebedrijf een ‘premium plus package’ en een conversie- en moderniseringsprogramma voor RISE with SAP op de markt.

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.