BlueGen.ai verlegt de grenzen van het genereren van synthetische data

BlueGen-Logo-whitebackground

BlueGen.ai, een spin-off van de TU Delft, heeft een platform voor synthetische data ontwikkeld dat geanonimiseerde data uit bestaande data genereert. Deze data is niet te herleiden is naar de originele privacygevoelige data. En het BlueGen.ai-platform creëert synthetische data die lijkt op de onderliggende bestaande data en zich net zo gedraagt. Hierdoor is de synthetische data geschikt voor waardevolle data-analyses die tot nu toe beperkt werden door privacybescherming.

“Ik ben heel enthousiast over dit initiatief van Delft Enterprises, de TU Delft en mijn co-founders en de financiering die we krijgen omdat BlueGen.ai samenwerkingen en kansen mogelijk maakt die tot nu toe onmogelijk waren,” zegt Iman Alipour, co-founder en CEO van BlueGen.ai. “Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg waar huisartsen waardevolle patiëntgegevens hebben die kunnen helpen bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Privacywetgeving verbiedt het verwerken van zulke gegevens, maar BlueGen.ai genereert synthetische data uit bestaande patiëntgegevens die niet te herleiden is naar een individuele patiënt. Terwijl de betekenis van de data wel behouden blijft en zo helpt bij het ontwikkelen van betere medicijnen.”

De wereldwijde markt voor het genereren van synthetische data bedroeg in 2021 123,3 miljoen dollar en marktonderzoeksbureau Grand View Research verwacht een jaarlijks groeipercentage van 34,8% van 2022 tot 2030, wat leidt tot een omzetprognose van 1,79 miljard dollar in 2030. Technologisch onderzoeksbureau Gartner verwacht dat tegen 2025, synthetische data het verzamelen van persoonlijke klantgegevens zal verminderen, waarmee 70% van de sancties tegen privacyschending wordt voorkomen.

“Dit toont heel duidelijk het belang en de potentie van synthetische data aan,” vervolgt Iman Alipour, “simpelweg omdat data de levensader van digital business is. Maar bij BlueGen.ai gaan we nog een stap verder omdat we geloven dat de bescherming van klanten, consumenten, burgers en patiënten net zo belangrijk is. En daarom richten we ons op de gezondheidszorg, de financiële sector, de overheid en de software-industrie.”

Het BlueGen.ai-platform is gepatenteerd en past wiskundige principes zoals differentiële privacy toe om veilige synthetische data te genereren. “Naast veilige data creëert BlueGen.ai ook betere data dan de bestaande data,” zegt Lydia Chen, associate professor aan de TU Delft en Technical Advisor bij BlueGen.ai. “De ai-extensie in onze bedrijfsnaam staat daar niet voor niets. Want via machine learning kan BlueGen.ai ook synthetische data genereren die onvolledige bestaande data aanvult en compleet maakt. BlueGen.ai is een soort datakraan die bestaande data omzet in bruikbare en veilige data.”

 

www.linkedin.com/company/bluegen-ai, email iman@bluegen.ai or call +31(0)850602560.

 

Meer over
Lees ook
Synology introduceert DS1621+: ruime verdubbeling van prestaties

Synology introduceert DS1621+: ruime verdubbeling van prestaties

Synology Inc. heeft vandaag de DS1621+ gepresenteerd, de nieuwste generatie DiskStation NAS met 6 sleuven, ontworpen voor hoge prestaties op het gebied van gegevensopslag en -beheer. De DS1621+ is een compacte krachtpatser die content creators en bedrijven in staat stelt om probleemloos grote hoeveelheden gegevens op te slaan en te beschermen.

Synology introduceert de DS220+

Synology introduceert de DS220+

Synology Inc. heeft de beschikbaarheid van het DS220+ -opslagsysteem aangekondigd. De DS220+ is een ideaal systeem voor thuisgebruik en voor kleine bedrijven voor de opslag en beveiliging van gegevens. Synology Diskstation DS220+ is een compacte network-attached opslagoplossing voor het optimaliseren van data- en multimediabeheer. Het bevat gestro1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1