Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

1396955_49065589

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden tot privé gegevens. 17 procent van de Nederlanders is bereid privacy op te offeren voor data om iets gratis te krijgen.

Het lijkt erop, dat veel consumenten de gevolgen onderschatten van het delen van digitale informatie. Het kortetermijndenken voor persoonlijk gewin kan tot grote en langdurige schade leiden. Regisseur James Gunn en acteur Kevin Hart hebben ervaren dat geposte tweets illustreren hoe het delen van online gegevens tot beschadigde reputaties of zelfs carrières leiden. Werkgevers doen ook steeds vaker een beroep op sociale media platforms om een idee te krijgen over potentiële kandidaten of huidige werknemers in een organisatie. Zo blijkt dat 37 procent van de werkgevers bepaalde sollicitanten uiteindelijk niet hebben aangenomen na een check op Facebook, Instagram of LinkedIn. 34 procent van de werkgevers heeft wel eens medewerkers terecht gewezen of ontslagen vanwege online content.

Ondanks dat consumenten nonchalant lijken te zijn, heeft 20 procent van de Nederlandse respondenten stressgevoelens overgehouden aan het online delen van persoonlijke gegevens. 17 procent van de respondenten heeft geld verloren en 24 procent ervaart last van spam en advertenties. Inmiddels beschermt 61 procent van de Nederlanders hun apparatuur, apps of privé gegevens met een wachtwoord. Uit angst voor cybercriminelen, maar volgens burgers ook om controle van de overheid buiten de deur te houden. 27 procent van de respondenten wijzigt regelmatig de privacy-instellingen van (mobiele) computers, diensten en apps. En iets meer dan een kwart van de internetgebruikers plakt de webcam af op apparatuur.

“Iedereen heeft recht op dataprivacy. Maar helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden die onderstrepen dat data alom misbruikt wordt. De datalek van hotelketen Marriott waarbij een flink aantal van de 500 miljoen gedupeerden te maken kregen met identiteitsfraude, of de kassa’s van winkelketen Forever 21 die creditcardgegevens openbaar hebben gemaakt. Het zijn praktijkvoorbeelden die grote impact hebben op ons dagelijks leven. Goede digitale hygiëne is van cruciaal belang. Dankzij de inzet van effectieve digitale beveiligingsoplossingen en praktische maatregelen kunnen dergelijke risico’s tot een minimum beperkt worden”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Noord Europa bij Kaspersky Lab.

Lees ook
Introductie privacygerichte browser Ulaa voor een internetervaring zonder meekijkers

Introductie privacygerichte browser Ulaa voor een internetervaring zonder meekijkers

Zoho Corporation introduceert vandaag Ulaa, een privacygerichte browser die speciaal is ontwikkeld met ingebouwde capaciteiten om gebruikers te helpen hun privacy te beschermen. De nieuwe browser blokkeert alle pogingen tot tracking en het bijhouden van het bezoek aan websites. Volgens Norton wil 85% van alle volwassenen wereldwijd meer maatregele1

BlueGen.ai verlegt de grenzen van het genereren van synthetische data

BlueGen.ai verlegt de grenzen van het genereren van synthetische data

BlueGen.ai, een spin-off van de TU Delft, heeft een platform voor synthetische data ontwikkeld dat geanonimiseerde data uit bestaande data genereert. Deze data is niet te herleiden is naar de originele privacygevoelige data. En het BlueGen.ai-platform creëert synthetische data die lijkt op de onderliggende bestaande data en zich net zo gedraagt. H1

Jamf en TRUCE Software vergroten de veiligheid en productiviteit van mobiele medewerkers

Jamf en TRUCE Software vergroten de veiligheid en productiviteit van mobiele medewerkers

Jamf, specialist op het gebied van Apple Enterprise Management, heeft een partnerschap gesloten met TRUCE Software. TRUCE biedt bedrijven een contextgevoelige beheeroplossing voor mobiele devices. Het resultaat is een geïntegreerde oplossing voor werknemers met een iPhone of iPad die niet achter een bureau zitten