Addressability: de uitdaging van first-party data-integratie

PubMatic_logo_FB-3444246446

Third-party cookies verdwijnen geleidelijk uit Google Chrome. Dit zorgt ervoor dat spelers op het gebied van digital advertising worden geconfronteerd met cruciale uitdagingen rondom first-party data addressability. Het beschikken over eigen data of deze verzamelen is niet langer voldoende. Het makkelijk activeren van data en het maximaliseren van campagneprestaties, met respect voor de klantervaring en privacy, staan nu centraal.  Het online advertising landschap is complex. Door het stroomlijnen en transparant maken van heel de programmatic chain is het mogelijk om door dit complexe landschap te navigeren.  

Geen third-party cookies meer: een uitdaging, maar het biedt ook kansen 

Heel de branche moet zich voorbereiden op de post-cookie-uitdagingen en dat kan ontmoedigend zijn: hoe voegen publishers waarde toe in de programmatic chain als CPM’s dalen terwijl we in de implementatiefase van alternatieve oplossingen zitten? Ook door factoren waar AdTech-spelers geen invloed op hebben, zoals inflatie op budgetten, is de verwachting dat we deze trend breder in de markt zullen zien de komende maanden.  

Voor bureaus en brands staat er net zo veel op het spel, niet alleen om de prestaties van hun reclamecampagnes te optimaliseren, maar ook om deze prestaties op een transparante manier te meten. Third-party cookies zijn lange tijd een essentiële pijler geweest van digital advertising, waardoor gebruikersgedrag kan worden gevolgd en campagnes kunnen worden gemeten. Met het geleidelijk verdwijnen van third-party cookies zullen agencies en brands moeite hebben om hetzelfde niveau van granulariteit in targeting en performance-meting te behouden. 

Toch biedt deze overgang de branche de mogelijkheid tot het heroverwegen van tracking en measurement methoden. Hierbij verleggen ze de focus op ethische en privacy vriendelijke benaderingen. Denk bijvoorbeeld aan targeting op basis van geanonimiseerde identifiers.  

Transparantie over het verzamelen en gebruiken van data zorgt bovendien dat consumenten het vertrouwen terugkrijgen en opnieuw contact leggen met brands. Hoewel het einde van cookies uitdagingen meebrengt, biedt het een unieke kans voor het promoten van meer verantwoorde, duidelijkere audience-centric digital advertising. 

Navigeren door complexiteit 

In het (bijna) post-cookietijdperk verandert de markt voortdurend. Er verschijnen continu oplossingen die publishers en brands ondersteunen bij het aanpakken van uitdagingen rondom targeting. Voorbeelden hiervan zijn onder andere contextual targeting, unique identifiers, curation, Total Video Screen Fragmentation. Het testen, vergelijken en kiezen is nu complexer dan voorheen. 

Het is noodzakelijk dat oplossingen eenvoudig en toegankelijk blijven. Dit vereenvoudigt de acceptatie. Technologiespelers moeten gecentraliseerde platforms aanbieden, waarbij iedere partij verschillende alternatieven kan activeren en testen via één hub. Op deze manier navigeren ze door de complexiteit. Een voorbeeld hiervan is Supply Path Optimisation (SPO). Dit is een logische oplossing voor de branche die aan de behoefte voor simplificatie en efficiëntie voldoet door het bieden van betere interoperabiliteit, meer controle, een grotere diversiteit en meer transparantie.  

Uiteindelijk zal alleen het stroomlijnen en harmoniseren rond alternatieve oplossingen de prestaties verbeteren, terwijl de implementatie van campagnes wordt vereenvoudigd. 

Spelers in de branche moeten hun flexibiliteit en veerkrachtigheid bewijzen, want alleen zo tackelen ze de uitdagingen op het gebied van addressability.

Niels Stam is Acting Country Manager, Benelux bij PubMatic

Meer over
Lees ook
“Being Digi-Sapiens”, een gezamenlijk project van Discovery Channel en Huawei

“Being Digi-Sapiens”, een gezamenlijk project van Discovery Channel en Huawei

In een bijzonder project werken Discovery Channel van Warner Bros en Huawei samen om de moderne technologie laagdrempeliger onder de aandacht van de kijkers te brengen. In het kader van dit project, dat drie uitzendingen van 15-20 minuten omvat, wordt technologie vertaalt naar de dagelijkse impact.

Panasonic Connect en Blue Yonder presenteren tijdens Euroshop 2023 hun visie op de Connected Store

Panasonic Connect en Blue Yonder presenteren tijdens Euroshop 2023 hun visie op de Connected Store

Omdat het winkelgedrag van consumenten zowel online als in winkels continu verandert, hebben retailers realtime gegevens en intelligente inzichten nodig om zich sneller aan te kunnen passen aan de behoeften van de consument.

Fintech Yokoy breidt uit naar Spanje

Fintech Yokoy breidt uit naar Spanje

Na de opening van zijn Europese hub in Amsterdam afgelopen februari, zet het Zwitserse bedrijf Yokoy zijn groeiplan voort en kondigt zijn uitbreiding naar Spanje aan. Naast de opening van een nieuw kantoor heeft Yokoy een lokaal team aangenomen om de regionale activiteiten vanuit Madrid te ondersteunen. De Zwitserse fintech ziet, na de belangrijke1