Fintech Yokoy breidt uit naar Spanje

Yokoy

Na de opening van zijn Europese hub in Amsterdam afgelopen februari, zet het Zwitserse bedrijf Yokoy zijn groeiplan voort en kondigt zijn uitbreiding naar Spanje aan. Naast de opening van een nieuw kantoor heeft Yokoy een lokaal team aangenomen om de regionale activiteiten vanuit Madrid te ondersteunen. De Zwitserse fintech ziet, na de belangrijke Serie B-financieringsronde van 80 miljoen dollar eerder dit jaar, veel potentie voor de hyperautomatisering van uitgavenbeheer op de Spaanse markt. Daarom brengt het bedrijf zijn unieke end-to-end oplossing voor zakelijke uitgaven naar de Zuid-Europese regio. Het Yokoy-platform maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en blijft zichzelf continu verbeteren. Hiermee worden het aantal handmatige handelingen, mogelijke fouten en de kosten voor financiële teams aanzienlijk verminderd.

Kosten voor uitgavenbeheer in Europa verlagen met automatisering

Yokoy biedt een innovatieve manier om uitgavenbeheer te automatiseren waarmee de drie belangrijkste componenten van bedrijfsfinanciën worden gestroomlijnd: leveranciersfacturen, zakelijke creditcards en uitgaven. Het Yokoy-platform is een complete, geautomatiseerde oplossing voor uitgavenbeheer met een zelfontwikkeld algoritme dat zichzelf gaandeweg verbetert. Hierdoor wordt het aantal gevallen waarbij menselijke tussenkomst nodig is tot een minimum beperkt. Het platform van Yokoy bespaart niet alleen tijd en verbetert de efficiëntie voor werknemers, maar de kosten voor uitgavenbeheer worden ook tot 80% verminderd.

In Spanje is er onder middelgrote tot grote ondernemingen veel interesse voor geautomatiseerde oplossingen voor uitgavenbeheer. “Wij zijn nu al in gesprek met Spaanse klanten en verwachten de komende maanden flink te groeien. We hebben een ambitieus bedrijfsplan voor Spanje, waarbij we onze strategie baseren op eerdere uitbreidingen, maar ook kunnen leunen op onze productkennis en financiële expertise”, zegt Philippe Sahli, CEO van Yokoy. “Veel bedrijven willen simpelweg processen automatiseren, maar de missie van Yokoy is om de manier waarop bedrijfsuitgaven worden beheerd te transformeren met behulp van kunstmatige intelligentie. Wij begrijpen de eisen van wereldwijde en regionale bedrijven die hun processen willen moderniseren. Daarom hebben wij het Yokoy-platform zo ontworpen dat het aanpasbaar en schaalbaar is en de hele cyclus van uitgavenbeheer omvat.”

Stabiele groei in meerdere Europese markten

Sinds de oprichting in 2019 is Yokoy jaarlijks met 400% gegroeid. Dit verklaart de financiële steun van krachtige venture capital-investeerders zoals o.a. Sequoia Capital, Left Lane Capital, Balderton Capital, Swisscom Ventures en SIX FinTech Ventures Fund. In maart 2020 haalde Yokoy een startkapitaal van 1,7 miljoen dollar op, mede geleid door Swisscom Ventures en SIX FinTech Ventures Fund. Nadat het bedrijf in oktober 2021 een Serie A-financieringsronde had afgerond van 26 miljoen dollar, werd in maart 2022 nog een Serie B-financieringsronde van 80 miljoen dollar afgerond, geleid door Sequoia Capital. De Zwitserse fintech heeft meer dan 250 werknemers, telt meer dan 500 klanten en is momenteel aanwezig in 6 landen (Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Servië en nu Spanje). Ook is het bedrijf van plan verder te groeien in Europa, om zo de diverse markten op het continent te verkennen.

“Na de opening van ons Europese hoofdkantoor in Amsterdam eerder dit jaar, hebben we gemerkt dat de vraag naar geautomatiseerd uitgavenbeheer op de Nederlandse markt sterk is gegroeid. Het is duidelijk dat bedrijven op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun uitgavenbeheerprocessen te vernieuwen, meer efficiëntie voor hun financiële teams te creëren en de kosten te verlagen”, zegt Lars Mangelsdorf, medeoprichter en Chief Customer Officer van Yokoy. “In Nederland hebben we momenteel meer dan dertig mensen in dienst en rekenen we gerenommeerde partijen als het ministerie van Buitenlandse Zaken of de snelgroeiende online supermarkt Crisp tot onze klanten. Omdat we op een missie zijn om uitgavenbeheer te veranderen en financiële teams in de Spaanse regio willen ondersteunen, gebruiken we de expertise die we hebben opgedaan in de Nederlandse markt als blauwdruk, terwijl we ook rekening houden met de unieke marktsituatie en klantbehoeften in Spanje.”

Yokoy heeft zichzelf bewezen als een partij die zijn oplossing naadloos kan integreren in de geavanceerde processen van multinationale bedrijven. Dit is mede te danken aan een intern team dat nauw samenwerkt met klanten om de optimale oplossing te vinden.

Het nieuwe kantoor in Spanje zal werknemers in verschillende functies verwelkomen, terwijl de scale-up blijft groeien en blijft samenwerken met middelgrote tot grote bedrijven in heel Europa.

 

Meer over
Lees ook
Addressability: de uitdaging van first-party data-integratie

Addressability: de uitdaging van first-party data-integratie

Third-party cookies verdwijnen geleidelijk uit Google Chrome. Dit zorgt ervoor dat spelers op het gebied van digital advertising worden geconfronteerd met cruciale uitdagingen rondom first-party data addressability. Het beschikken over eigen data of deze verzamelen is niet langer voldoende.

Panasonic Connect en Blue Yonder presenteren tijdens Euroshop 2023 hun visie op de Connected Store

Panasonic Connect en Blue Yonder presenteren tijdens Euroshop 2023 hun visie op de Connected Store

Omdat het winkelgedrag van consumenten zowel online als in winkels continu verandert, hebben retailers realtime gegevens en intelligente inzichten nodig om zich sneller aan te kunnen passen aan de behoeften van de consument.

Dassault Systèmes groeit in 2de kwartaal weer met dubbele cijfers en bevestigt 2022-doelstellingen

Dassault Systèmes groeit in 2de kwartaal weer met dubbele cijfers en bevestigt 2022-doelstellingen

3DEXPERIENCE-specialist Dassault Systèmes heeft de resultaten bekendgemaakt over het tweede kwartaal van 2022, dat eindigde op 30 juni. De totale omzet groeide in deze periode met 11% naar ruim 1,38 miljard euro (IFRS, in constante valuta). De omzet uit software groeide eveneens met 11%, waaraan geografisch gezien Europa en Azië met 13% groei mee1