Wirendra Ramdjielal van Informatel over de veranderde werkplek
Tien jaar veranderingen teruggebracht tot twee punten
De website Business & IT is 10 jaar geleden live gegaan. Wat is er sinds die start veranderd aan de werkplek? Die vraag legde de redactie voor aan Wirendra Ramdjielal (Wirie), de CEO van Informatel, een landelijk opererend ICT bedrijf uit de regio Den Haag waarvan de sporen teruggaan tot 1995.
Versnelling
Het eerste dat Wirie hier over zegt is dat het verhaal dat de werkplek vooral is veranderd door de Corona pandemie vaak voorbij komt, maar niet klopt. “Wat er toen gebeurde is volgens mij vooral een versnelling van iets dat al een jaar of tien zichtbaar was.”
Als voorbeeld noemt bij de zorgen over de omgang met data tijdens het verplichte thuiswerken. “In die fase zijn bestaande regels opzij geschoven en daar was een goede reden voor. Data delen met collega’s via privé cloud accounts zoals Dropbox, One Drive e.d. was aan de orde van de dag. Die en andere vormen van shadow IT bestonden echter al vele jaren en waren ook al langer een punt van zorg en ergernis. De omvang van het probleem was nu alleen opeens veel groter en voor iedereen zichtbaar.”
Fysieke werkplek
Vervolgens wijst Wirie op de veranderingen van de fysieke werkplek. “Ooit had je een vaste kantoorplek met desktop, scherm, toetsenbord, muis en heel belangrijk een vaste telefoon. Waar zie je nu nog op elk bureau een desktop? Is dat een nieuwe trend? Nee echt niet. Wij adviseren onze klanten al jaren een laptop met twee dockingstations, een voor op de zaak en een voor thuis.”Voorheen stond op elk bureau een vaste telefoon met hoorn. Dat komt steeds minder voor. Bij contactcenters zijn ze nog wel in gebruik, maar dan wel met headsets, want dat is praktischer. “Die verandering is ook al heel wat jaren geleden ingezet. Mobiele telefonie en unified communications (bellen met Teams) hebben steeds meer terrein gewonnen.“
BYOD een gepasseerd station
Tijdens het gesprek komt vanzelf het begrip BYOD aan bod. Wirie: “volgens mij is dat al zeker vijf jaar een gepasseerd station. Leuk om het te hebben meegemaakt, maar vanaf de eerste dag was het een nachtmerrie voor beheer. Iedere beheerder wil overzicht over de systemen en uniformiteit. Dan is groot aantal verschillende laptops en OS versies die ook buiten het eigen netwerk actief zijn iets waar je niet blij van wordt. Toen vervolgens cybercrime in de vorm van malware, ransomware en datadiefstal op de deur klopte was dat de doodsteek voor BYOD beleid bij veel bedrijven. Wij zien dat bij onze klanten amper nog, de risico’s zijn te groot en onvoorspelbaar gebleken.”
“WaaS”
De devices die een medewerker nodig heeft komen dus weer vooral van de werkgever. Die koopt geen pallets met computers meer maar gaat het liefst voor een huurconstructie. “Werkplek as a Service” (WaaS) is ook voor kleinere aantallen de norm aan het worden. Alleen zo kan men elke werknemer het beste voorzien van de juiste tools en dan hebben we het ook over extra beeldschermen, toetsenborden muizen, headsets en dergelijke.”
Netwerk hardware
Die verandering geldt ook voor hardware als servers en netwerkapparatuur. Kopen is uit, huren is in. “Denk trouwens vooral niet dat alles in de cloud zit of daar naar toe gaat, elke kantoor blijft eigen hardware nodig hebben, voor de interne netwerkfuncties maar ook om toegang te houden tot de clouds waar ze gebruik van maken. Dat is wel iets anders dan de hardware waarmee voorheen serverruimtes werden ingericht. Dat laatste was aanvankelijk serieuze business voor ons, maar die vraag is al jaren geleden verdampt.”
Twee punten
Op basis van zijn eigen lange ervaring als ICT dienstverlener stipt Wirie talloze veranderingen aan. Wat hier boven staat is daar maar een deel van. Aan het eind van het interview brengt hij het terug tot twee punten: De versnelling is minder spectaculair dan het lijkt en tegenwoordig draait alles om veiligheid.
De eerste is dat de versnelling van veranderingen rond de werkplek in de periode 2020-2021 alleen mogelijk was omdat daar jaren eerder al mee begonnen was. “Thuiswerken en wat dat betekent voor de hardware en het beheer daarvan was echt al jaren een issue. Het niet langer gebruiken van de vaste telefoon met hoorn, maar zoveel mogelijk met het mobieltje en apps, zelfde verhaal.”
Het tweede punt draait om veiligheid. Wirie: “De belangrijkste ontwikkeling van de laatste tien jaar is toch wel dat de noodzaak aandacht te besteden aan veiligheid overal is doorgedrongen. De grote bedrijven waren er het eerste mee, de kleintjes zetten nu als laatsten die stap. De trigger daarvoor is niet de AVG maar ransomware en cybercrime. De impact daarvan op de werkplek moet je niet onderschatten. Alles draait nu om veiligheid. Dankzij tools als Autopilot en Intune heeft de verantwoordelijke IT beheerder goede controle en inzicht.”