Voor innovatie zijn gespecialiseerde cloud-diensten nodig

273129_h_ergb_s_gl

door Robbert Hoeffnagel |

Het is u vergeven als u het even gemist heeft, maar in de Verenigde Staten heeft onlangs een van de meest succesvolle beursintroducties plaatsgevonden van de afgelopen jaren. Het bedrijf? Veeva Systems. Nooit van gehoord?! Dat kan kloppen, want het bedrijf is tot nu toe nauwelijks buiten Amerika actief. Deze firma - gevestigd in Pleasanton, Californië - is een van de bekendste aanbieders van wat inmiddels wel ‘industry clouds’ worden genoemd. Dat zijn cloud-omgevingen die volledig afgestemd zijn op een bepaald type cloud-toepassingen. In dit geval: gezondheidszorg en life sciences.

Robbert Hoeffnagel is hoofdredacteur van CloudWorks.

Dat lijkt wellicht allemaal een beetje een ver-van-ons-bed-show, maar dat is toch niet het geval. Veeva Systems is namelijk een goed voorbeeld van de specialisatie waar we in de Nederlandse datacenter-industrie misschien ook wel behoefte hebben. Nederland noemt zichzelf graag ‘datacenter-land’ en als we naar het aantal (commerciële) datacenters kijken dan klopt dat ook wel. Tegelijkertijd valt op dat er maar weinig onderscheid zit tussen al die datacenters. Natuurlijk is de een een maatje groter dan de ander. Of is men onderdeel van en internationaal bedrijf. En anders heeft men wel voor regionale aanpak gekozen. Maar is dat voldoende?

Het nieuws over Veeva deed mij denken aan een sessie waaraan ik ooit heb deelgenomen ter voorbereiding op de - toen nog - jaarlijkse hosting survey die de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) in samenwerking met accountantskantoor Mazars organiseerde. Ik mocht toen een brainstorm-sessie leiden die tot doel had om het jaarlijkse marktonderzoek een thema mee te kunnen geven. Een van de onderwerpen waar toen vrij uitgebreid over werd gediscussieerd, was uitgerekend dit punt: specialisatie. De DHPA spant zich al jaren in om de kwaliteit van de sector verder te verhogen, bijvoorbeeld door de markt inzage te geven in de grootte en professionaliteit van de diverse datacenters. Daartoe zijn onder andere keurmerken en certificeringen ingevoerd. Maar de meeste datacenters leveren een vrij generiek product dat meestal bestaat uit vierkante meters, eventueel aangevuld met een aantal geritualiseerde diensten.

Het is de vraag of dat voldoende is. Daarom werd tijdens de brainstorm oder andere het idee geopperd van specialisatie. Waarom als datacenter niet kiezen voor - bijvoorbeeld - een focus op diensten waar zeer strenge privacy-aspecten een hoofdrol spelen. Denk aan overheidsdiensten of medische gegevens. Of denk aan een of meer gespecialiseerde datacenters die zich uitsluitend richten op high-performance computing. Of een datacenter gericht op specifieke branches.

Zover is het in ons land echter nog niet. Vooralsnog geldt dat ‘iedereen alles levert’. Voor leveranciers die zich richten op de technische infrastructuur van datacenters lijkt deze discussie in eerste instantie wellicht niet zo relevant. Ik denk dat dat een misvatting is. Een op rekenintensieve, technische applicaties gericht datacenter zal met hele andere netwerkverbindingen en hele andere koelprofielen moeten werken dan een datacenter dat zich volledig richt op het ondersteunen van webshops of eCommerce-sites. De komst van industry clouds zoals Veeva geeft echter aan dat specialisatie van datacenters wel eens dichterbij zou kunnen zijn dan u misschien denkt.

Lees ook

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data heeft zijn fietsanalyseplatform op basis van big data voltooid. Hiermee is het bedrijf de eerste in de geschiedenis van professioneel wielrennen, die realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze innovatie werd mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de1

Cloud is booming for business

Cloud is booming for business

door Mark Raben | Iedereen die gebruikmaakt van Google Drive, Amazon, Uber of Airbnb weet het: cloud computing biedt allerlei voordelen. Maar het is niet alleen maar het speeltje van consumenten. Ook de b-to-b-sector doet er al de nodige jaren zijn voordeel mee. Maar hand-in-hand met de networked economy zorgt cloud dit jaar voor een zakelijke aar1