SAP biedt Nedspice transparante supplychain voor duurzame groei

sap nedpsice

 

Wanneer duurzaamheid centraal staat in je strategie, is transparantie in je supply chain onmisbaar. Dat kan niet zonder een IT-systeem dat zorgt voor traceability vanaf de lokale teler tot aan de verkoop. Nedspice kan daarover meepraten. Het verving met hulp van SAP-partner NTT DATA Business Solutions Benelux een ‘Excel-heavy’ manier van werken door een gestandaardiseerde SAP-omgeving op basis van SAP S/4HANA.

Nedspice is een wereldwijd opererende en duurzame producent van kruiden, specerijen en gedroogde groenten. Duurzaamheid is voor Nedspice een cruciale kernwaarde in de gehele bedrijfsvoering. Zo ondersteunt het al sinds 2013 lokale boeren in Vietnam en India bij een milieuvriendelijke teelt en duurzame levensvoorziening. Ook is het bedrijf betrokken bij Sustainable Spices Initiative dat zich inzet voor de verduurzaming van de sector. Onlangs opende Nedspice een milieuvriendelijke droogfabriek voor uien in Mahuva in India.

Gefragmenteerde omgeving

Transparantie en direct inzicht in alle processen van alle productie-, verkoop- en warehouselocaties; dat was met het oude IT-systeem van Nedspice niet mogelijk. Daarnaast beschikten de diverse vestigingen ieder over hun eigen processen en masterdata. Dat maakte analyses over de verschillende locaties heen erg lastig. Door die verschillende systemen was het eveneens een uitdaging om wereldwijd de kwaliteit en duurzaamheid van de producten te garanderen.

“Waar verkoop en administratie misschien nog goed genoeg vast te leggen waren met de oude software, werden op te veel plaatsen steeds meer Excel-sheets aan elkaar geknoopt om de benodigde functionaliteit te creëren. Dit was niet meer houdbaar”, vertelt Jos van Gulick, general director Vietnam van Nedspice.

Standaardisatie op SAP

Het bedrijf maakte aan die situatie een einde door de switch naar een gestandaardiseerde SAP-omgeving. Deze bestaat uit SAP S/4HANA & it.agriculture accelerator, SAP Analytics Cloud, SAP Transportation Management en een scanoplossing.

Die standaardisatie wierp al snel zijn vruchten af. Alle vestigingen werken nu volgens dezelfde processen via één geïntegreerd systeem, met een ‘single source of truth’ voor alle bedrijfsdata. Daardoor heeft het bedrijf meer controle op kwaliteitsprocessen en beter inzicht in het verloop ervan.

Daarnaast heeft Nedspice nu ook de mogelijkheid om data van alle internationale productie-, warehousing-, en verkooplocaties te analyseren. Dat doet het onder meer om direct inzicht in winstgevendheid en de actuele internationale positie te krijgen.

Het juiste inzicht

Volgens Van Gulick is dat inzicht cruciaal. “In onze markt kunnen grondstofprijzen flink fluctueren. Als je niet direct het juiste inzicht hebt – een paar werkdagen later bijvoorbeeld – dan loop je snel financieel risico. Met dit nieuwe systeem maken we alle data inzichtelijk en dat is enorm waardevol. We kunnen op het juiste moment de juiste beslissingen nemen.”

Ook profiteert Nedspice van forse tijd- en kostenbesparingen. Door de SAP-omgeving te koppelen aan een scanoplossing verloopt de data-entry bij het orderpicken efficiënter en minder foutgevoelig. Ten slotte heeft het bedrijf baat bij de volledige traceerbaarheid van grondstoffen en producten van boer tot distributie. Dat maakt het voldoen aan veranderende wet- en regelgeving in de sector veel gemakkelijker.

Schouders eronder

NTT DATA Business Solutions bleek de aangewezen partner voor deze transformatie. Dit bedrijf heeft uitgebreide ervaring in de internationale voedsel- en landbouwsector. Daarnaast was de partner van grote waarde voor de businesstransformatie. “Wanneer je van een gefragmenteerd systeem met veel Excel-werk overstapt naar één SAP-systeem, vergt dat veel van je organisatie. Daarom moet je een partner hebben die aan tafel blijft zitten, zijn schouders eronder blijft zetten, blijft luisteren en naar een oplossing toe blijft werken.”

Meer over
Lees ook
Loods 5 maakt efficiëntieslag op customer care-afdeling met Freshworks

Loods 5 maakt efficiëntieslag op customer care-afdeling met Freshworks

Loods 5 heeft Freshworks geselecteerd als centraal platform voor de afdeling customer care. De bekende woonwinkel zocht een gebruiksvriendelijke oplossing om processen te stroomlijnen en administratieve en repeterende taken te verminderen. In Freshworks vond het bedrijf een overkoepelend platform dat Loods 5 kan ondersteunen met gegevensanalyse en1

Partnership Freshworks en SMC Consulting biedt oplossingen voor optimale customer engagement

Partnership Freshworks en SMC Consulting biedt oplossingen voor optimale customer engagement

SMC Consulting, een nichespeler gespecialiseerd in klantbinding, informatiebeveiliging en data science, gaat een partnership aan met Freshworks, het softwarebedrijf voor klantenbetrokkenheid dat bedrijven helpt klanten voor het leven te behouden. Met deze samenwerking bieden Freshworks en SMC Consulting softwareoplossingen voor bedrijven in de Ben1

Synology introduceert de DS220+

Synology introduceert de DS220+

Synology Inc. heeft de beschikbaarheid van het DS220+ -opslagsysteem aangekondigd. De DS220+ is een ideaal systeem voor thuisgebruik en voor kleine bedrijven voor de opslag en beveiliging van gegevens. Synology Diskstation DS220+ is een compacte network-attached opslagoplossing voor het optimaliseren van data- en multimediabeheer. Het bevat gestro1