Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast heeft 31% van de jongeren content gezien die zij als beangstigend of schokkend ervaren. Ook wordt 26,4% van de jongeren wel eens lastiggevallen online en ervaart ruim een vijfde van de kinderen online pesterijen. Dit komt naar voren uit onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van Safer Internet Day. 

onderzoek-saferinternetcentre-grafieken-vpngids-393x652

Meisjes hebben online meer negatieve ervaringen dan jongens

Opvallend is dat meisjes op elk vlak meer negatieve interacties ervaren op internet dan jongens. Zo is ruim 32% van de meiden online wel eens lastiggevallen tegenover 21% van de jongens. Ook worden meisjes vaker gepest (25% tegenover 16% van de jongens) en krijgen ze vaker content te zien waar ze van schrikken.

Meerderheid ouders maakt zich zorgen over wat hun kinderen doen online

Een meerderheid van de ouders (55%) geeft aan zich zorgen te maken over wat hun kinderen op internet doen. Toch hebben ouders niet altijd een goed beeld van de problematiek waar kinderen tegenaan lopen online. Het probleem van kettingbrieven wordt bijvoorbeeld sterk onderschat.

Meer dan 80% van de ouders heeft op enige manier voorzorgsmaatregelen getroffen om hun kinderen op internet in de gaten te houden. Daarnaast geeft 43% van de ouders aan vaker te willen praten met hun kinderen over wat deze precies doen online. Voor de jongeren zelf hoeft dit niet zo; slechts 6,3% van de jongeren ziet het belang in van vaker met de ouders communiceren over het internetgebruik.

Meer over
Lees ook
Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt mee1

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1