Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast heeft 31% van de jongeren content gezien die zij als beangstigend of schokkend ervaren. Ook wordt 26,4% van de jongeren wel eens lastiggevallen online en ervaart ruim een vijfde van de kinderen online pesterijen. Dit komt naar voren uit onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van Safer Internet Day. 

onderzoek-saferinternetcentre-grafieken-vpngids-393x652

Meisjes hebben online meer negatieve ervaringen dan jongens

Opvallend is dat meisjes op elk vlak meer negatieve interacties ervaren op internet dan jongens. Zo is ruim 32% van de meiden online wel eens lastiggevallen tegenover 21% van de jongens. Ook worden meisjes vaker gepest (25% tegenover 16% van de jongens) en krijgen ze vaker content te zien waar ze van schrikken.

Meerderheid ouders maakt zich zorgen over wat hun kinderen doen online

Een meerderheid van de ouders (55%) geeft aan zich zorgen te maken over wat hun kinderen op internet doen. Toch hebben ouders niet altijd een goed beeld van de problematiek waar kinderen tegenaan lopen online. Het probleem van kettingbrieven wordt bijvoorbeeld sterk onderschat.

Meer dan 80% van de ouders heeft op enige manier voorzorgsmaatregelen getroffen om hun kinderen op internet in de gaten te houden. Daarnaast geeft 43% van de ouders aan vaker te willen praten met hun kinderen over wat deze precies doen online. Voor de jongeren zelf hoeft dit niet zo; slechts 6,3% van de jongeren ziet het belang in van vaker met de ouders communiceren over het internetgebruik.

Meer over
Lees ook
Zorgverleners laten steken vallen op het web

Zorgverleners laten steken vallen op het web

Websitebezoekers zijn door de bank genomen tevreden over de kwaliteit van de websites van zorgverleners, maar ze zijn ook kritisch op de geboden dienstverlening. Wereldwijd enquête-onderzoek naar de kwaliteit van de websites van zorgverleners door Kentico wijst uit dat 72 procent van de bezoekers vindt dat websites van zorgverleners behulpzamer zo1

Onderzoek: investering in Internet of Things resulteert voor 80% van bedrijfsleven in omzetstijging

Onderzoek: investering in Internet of Things resulteert voor 80% van bedrijfsleven in omzetstijging

 Tata Consultancy Services (TCS) presenteert de resultaten van een wereldwijd onderzoek naar de impact van Internet of Things technologieën binnen een groot aantal sectoren. De TCS Global Trend Study naar IoT, waaraan 795 managers van grote multinationals deelnamen, signaleert een enorm potentieel voor omzetgroei uit IoT, en wijst tegeli1

‘Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven verspillen € 1,2 miljard aan mobiele verbindingen'

‘Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven verspillen € 1,2 miljard aan mobiele verbindingen'

iPass heeft de Business Traveler Connectivity Cost Index van Rethink Technology Research gepubliceerd. Daaruit blijkt dat internationale zakenreizigers uit Europa en Noord-Amerika € 1,2 miljard per jaar teveel betalen voor connectiviteit. In 2014 hebben zij 78 miljoen internationale zakenreizen gemaakt, volgens onderzoekers van IPK International.1