Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast heeft 31% van de jongeren content gezien die zij als beangstigend of schokkend ervaren. Ook wordt 26,4% van de jongeren wel eens lastiggevallen online en ervaart ruim een vijfde van de kinderen online pesterijen. Dit komt naar voren uit onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van Safer Internet Day. 

onderzoek-saferinternetcentre-grafieken-vpngids-393x652

Meisjes hebben online meer negatieve ervaringen dan jongens

Opvallend is dat meisjes op elk vlak meer negatieve interacties ervaren op internet dan jongens. Zo is ruim 32% van de meiden online wel eens lastiggevallen tegenover 21% van de jongens. Ook worden meisjes vaker gepest (25% tegenover 16% van de jongens) en krijgen ze vaker content te zien waar ze van schrikken.

Meerderheid ouders maakt zich zorgen over wat hun kinderen doen online

Een meerderheid van de ouders (55%) geeft aan zich zorgen te maken over wat hun kinderen op internet doen. Toch hebben ouders niet altijd een goed beeld van de problematiek waar kinderen tegenaan lopen online. Het probleem van kettingbrieven wordt bijvoorbeeld sterk onderschat.

Meer dan 80% van de ouders heeft op enige manier voorzorgsmaatregelen getroffen om hun kinderen op internet in de gaten te houden. Daarnaast geeft 43% van de ouders aan vaker te willen praten met hun kinderen over wat deze precies doen online. Voor de jongeren zelf hoeft dit niet zo; slechts 6,3% van de jongeren ziet het belang in van vaker met de ouders communiceren over het internetgebruik.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1