Nederland bezuinigt op klantenservice

freshworks-280210

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% minder budget moeten doen dan in 2019. Slechts 29% van de Nederlandse respondenten zagen hun budgetten stijgen. Dat is opvallend omdat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat klantcontactvolumes zijn gestegen tijdens de crisis, terwijl de personeelsbezetting afneemt. Frankrijk daarentegen investeerde van alle onderzochte Europese landen het meest in klantenservice: de budgetten stegen daar met zo’n 12% ten opzichte van 2019. 

Consument wil 'no-contact'-service

Nu consumenten steeds meer thuisblijven, is er een verschuiving zichtbaar in supportkanalen. In-store traffic is verschoven naar digitaal en telefonisch contact - en dat is significant voelbaar bij contact centers. Meer dan 73% van de ondervraagden in Europa zag een toename in supportvolume via digitale kanalen, zoals e-mail, chat, social media, selfservice en de website. Als gevolg daarvan, ziet 45% van de Europese respondenten een daling in servicekwaliteit, first responstijden en agent-productiviteit.

“De pandemie heeft ervoor gezorgd dat consumenten minder vaak naar buiten gaan, drukke plekken vermijden en dus ook minder in de fysieke winkels komen. In een tijd van ‘social distancing’ zoeken consumenten eerder de digitale kanalen op om in contact te komen met bedrijven”, aldus Raymond Hüner, general manager Benelux & Nordics bij Freshworks. “Bedrijven doen hun best het hoofd boven water te houden, terwijl de verwachtingen van consumenten enorm zijn toegenomen sinds begin dit jaar. Bedrijven die niet aan deze nieuwe standaarden kunnen voldoen, verliezen hun klanten aan een concurrent die dat wel kan: 54% van de ondervraagden zag een toename in klantverloop sinds februari 2020.”

Meer werk met minder personeel

De personeelsbezetting op de klantenservice steeg in Europa met gemiddeld 6%. Toch konden veel bedrijven de groei aan contactvolumes niet bijbenen. Sterker nog, 41% van de ondervraagden gaf aan dat de personeelsbezetting is afgenomen sinds februari 2020. In Nederland was dit zelfs 66%, het hoogste percentage van alle ondervraagde landen. Werken met minder personeel stond dan ook op de tweede plek in de lijst met uitdagingen voor klantenserviceteams tijdens de crisis. Andere uitdagingen waar Nederlandse klantenservicemanagers tegenaan lopen zijn gebrekkig intern kennismanagement (41%) en moeite met het managen van de agent workload (39%). 

“Met minder personeel is technologie nog belangrijker geworden. We zien dat steeds meer bedrijven bijvoorbeeld live chat en messaging inzetten om tijdens de crisis hun serviceniveau te waarborgen. Door gebruik te maken van AI kunnen organisaties hun teams verder op elkaar afstemmen, activiteiten automatiseren en messaging opschalen met bots en selfservice, waardoor de klanttevredenheid met het huidige personeelsniveau toeneemt zonder dat dit meer kosten met zich meebrengt”, aldus Hüner. 

Download hier het volledige onderzoeksrapport: https://www.freshworks.com/nl/the-new-cx-mandate/

Meer over
Lees ook
Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Poly: flexibel werken noodzakelijk voor nieuwe manier van samenwerken

Nieuw rapport toont aan dat het slimmer vormgeven van werkgebruiken, -ruimten en -culturen bijdraagt aan het inspelen op crises

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden succesvolle CIO’s

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ServiceNow. Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in1

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1