‘Internet of Things’ veroorzaakt vierde industriële revolutie

273129_h_ergb_s_gl

 

Door Tom Comstock |

 

Tot nu toe zijn er drie industriële revoluties geweest, in gang gezet door stoom, elektriciteit en elektronica. Anno 2014 staan we aan de vooravond van industrie 4.0, veroorzaakt door machines en producten die met Internet worden verbonden...

Internet in productie

 

De komende jaren worden er miljarden machines en producten met Internet verbonden. Doordat vele daarvan deel uitmaken van productielijnen, gaat het ‘Internet of Things’ een vierde industriële revolutie veroorzaken, ook wel industrie 4.0 genoemd. Machines, sensoren en producten kunnen in de toekomst zowel autonoom met elkaar als met ons mensen communiceren, om productieprocessen en alle daarbij gebruikte resources te optimaliseren. Dat gaat zowel die processen als de klantervaringen met producten compleet veranderen. Als bedrijven met Internet verbonden machines gaan gebruiken, kunnen zij op een intelligentere wijze real-time informatie uit verschillende bronnen integreren om de productiviteit verder te verhogen. Via Internet zijn ook duizenden machines verspreid over fabrieken in de hele wereld vanuit één centrale locatie aan te sturen en te managen. In datzelfde toekomstscenario kunnen machines straks ook zelfdiagnoses uitvoeren en autonoom reserveonderdelen bestellen. Wanneer er meer informatie over de prestaties en conditie van productielijnen bekend en inzichtelijk is, zijn die zowel flexibeler als efficiënter in te zetten en te onderhouden. Uiteraard blijven daarbij ook mensen een rol spelen, om te controleren dat het juiste product, op de juiste wijze en juiste tijdstip wordt geproduceerd.

 

 

Via massaproductie beter inspelen op klantwensen

 

Als machines, mensen, processen en de producten die zij maken met elkaar worden verbonden, kunnen bedrijven efficiënter producten ontwikkelen die via massaproductie toch op individuele klantwensen zijn af te stemmen. Bijvoorbeeld via de vergaande modulaire opbouw en productconfiguratie zoals al in de automobielindustrie wordt toegepast. Voor industrie 4.0 is het van essentieel belang dat bedrijven zowel sneller als beter inzicht krijgen in wat er op de productievloer gebeurt en op basis daarvan eerder kunnen inspelen op veranderingen in de klantwensen. Diezelfde real-time proces- en productinformatie is tevens te gebruiken om systemen van supply chain partners te voeden, onderhoudswerkzaamheden gunstiger te plannen en de kwaliteit te blijven verbeteren. De afgelopen jaren heeft het Internet er alvast voor gezorgd dat managers hun key performance indicatoren overal 24/7 op een smartphone of tablet kunnen volgen. Als intelligent verbonden machines en producten straks ook nog hun omgeving leren begrijpen en daarop zelfstandig kunnen reageren, is er uiteraard minder menselijk toezicht en interventie nodig. Dat gebeurt nu deels al met sensoren die de temperatuur, het energieverbruik en andere condities in de gaten houden, welke belangrijk zijn voor de kwaliteit en levenscyclus van machines en producten.

Inzicht in Big data

Het continu kunnen monitoren van de energieconsumptie is een ander interessant aspect van de vierde industriële revolutie. Als bedrijven zowel real-time inzicht hebben in het energieverbruik als flexibeler hun productiecapaciteit kunnen ‘sourcen’, maakt industrie 4.0 het tevens mogelijk om te plannen en te sturen op energiekosten. Om scherper te kunnen concurreren of duurzamer te ondernemen. De combinatie van sneller en gedetailleerder inzicht in alle kostenposten, biedt productiemanagers als grootste voordeel de mogelijkheid om betere beslissingen te kunnen nemen. Om industrie 4.0 in de praktijk te implementeren heeft Dassault Systèmes een 3DEXPERIENCE-platform ontwikkeld voor de hele productlevenscyclus. Vanaf de eerste ideeën die ontwerpers samen met klanten kunnen vormgeven, tot en met de recycling. Dit platform biedt alle stakeholders beter inzicht in een steeds sneller groeiende hoeveelheid informatie, oftewel Big Data, om hun producten en processen te optimaliseren. Net als bij eerdere revoluties ontstaan er door industrie 4.0 marktverstorende kansen voor innovators en bedreigingen voor de volgers. Bedrijven in sterk concurrerende markten als de high-tech en autoindustrie, zijn daarom al volop bezig met het ontwikkelen van een Internet of Things strategie en gebruik van Big Data als nieuwe asset.

Tom Comstock is Vice President DELMIA Strategy & User Experience van Dassault Systèmes

 

Lees ook
MCS organiseert de Smart Week of IoT in april

MCS organiseert de Smart Week of IoT in april

MCS organiseert de ‘Smart Week of IoT’ van 20 tot en met 23 april. Tijdens dit evenement zijn er iedere dag themasessies over de belangrijkste IoT-onderwerpen van nu. Onderwerpen die aan bod komen, zijn: Smart Building, Smart Infra, Smart Energy, de omschakeling van Telecom/ICT system integrator naar IoT System Integrator en een update over Privat1

Verizon Business en Deloitte brengen 5G naar retail, om customer experience te verbeteren

Verizon Business en Deloitte brengen 5G naar retail, om customer experience te verbeteren

Verizon Business en Deloitte komen samen met een digitaal platform voor de retailsector dat gebruikmaakt van 5G en mobile edge computing (MEC). Hiermee kunnen retailers hun activiteiten efficiënter beheren en klantervaringen verbeteren. Het innovatieve platform koppelt winkelgegevens aan near realtime analytics om de klantbetrokkenheid, winstgeven1

Johnson Controls introduceert OpenBlue

Johnson Controls introduceert OpenBlue

Johnson Controls, wereldleider op het gebied van slimme, veilige en duurzame gebouwen, lanceert OpenBlue. Dit is een uitgebreid pakket van verbonden oplossingen en diensten die 135 jaar aan gebouwervaring van het bedrijf combineert met de modernste technologie.