EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

grafiek - opgaande lijn

De Europese Unie is hard bezig de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten te dichten. Dat n=meldt de Europese Investering Bank (EIB) in het rapport ‘Digitalisation in Europe 2022-2023: Evidence from the EIB Investment Survey’.

Meer dan de helft van de Europese bedrijven reageerde op de pandemie door te investeren in digitalisering, en ze lopen snel achter hun Amerikaanse collega's aan wat betreft de implementatie van geavanceerde digitale technologieën, meldt de EIB. 'Desondanks is Europa niet goed gepositioneerd op het gebied van digitale innovatie en loopt het het risico afhankelijkheden te ontwikkelen in verschillende kritieke technologieën’, aldus de investeringsbank.

Ook stelt men: ‘Europa heeft veel te winnen bij verbeterde digitalisering. Digitale bedrijven zijn veerkrachtiger. Ze doorstonden de economische en handelsverstoringen als gevolg van de COVID 19-crisis en de oorlog in Oekraïne beter dan andere bedrijven, wat suggereert dat ze efficiëntere manieren van werken hebben gevonden. Digitale bedrijven zijn over het algemeen ook productiever en zijn eerder geneigd internationale handel te drijven en te investeren in maatregelen tegen klimaatverandering’.

Het EIB doet ieder jaar onderzoek naar investeringen en investeringsfinanciering. Hiervoor worden zo'n 12 800 bedrijven ondervraagd. Het gaat om bedrijven in alle EU-lidstaten, evenals een steekproef van Amerikaanse bedrijven die als benchmark dient. De onderzoekers verzamelen gegevens over de kenmerken en prestaties van bedrijven, investeringsactiviteiten en toekomstplannen uit het verleden, financieringsbronnen, financieringsproblemen en andere uitdagingen.

 

Lees ook
Vier tips voor efficiënte IT-investeringen in de zorg

Vier tips voor efficiënte IT-investeringen in de zorg

Bedrijven in de gezondheidszorg zijn bekend met problemen als verouderde IT-infrastructuur, gebrek aan investeringen in technologie, bezuinigingen op budgetten en het moeizaam kunnen bijbenen van een snel veranderend technologielandschap. Nu veel bedrijven in de gezondheidszorg hun IT-budgetten als gevolg van de pandemie verhogen, lijkt het erop d1

Innovatie, customer experience en de economie bepalen de toekomst van de retailsector

Innovatie, customer experience en de economie bepalen de toekomst van de retailsector

Customer experience heeft grote invloed op bedrijfsresultaten. Als retailers zich richten op het verbeteren van de customer journey, kunnen ze meer verkopen, de betrokkenheid vergroten en een betere merkwaarde creëren. Ook moeten ze meegaan met de steeds veranderende verwachtingen en huidige trends, waaronder technologie en innovatie.

Dynabook: Wat brengt de hybride toekomst voor de channel?

Dynabook: Wat brengt de hybride toekomst voor de channel?

De toekomst laat zich lastig voorspellen, voor de channel is dat niet anders. De snelheid van verandering, de onvoorspelbaarheid van consumententrends en de uitdagingen op het gebied van innovatie zorgen voor een markt die voortdurend in beweging is. Toch kunnen er op basis van hedendaagse ontwikkelingen enkele voorspellingen gedaan worden over wa1