Innovatie, customer experience en de economie bepalen de toekomst van de retailsector

Peter Heinen Enterprise Sales Director  Lexmark Benelux

Toegevoegde waarde leveren

Customer experience heeft grote invloed op bedrijfsresultaten. Als retailers zich richten op het verbeteren van de customer journey, kunnen ze meer verkopen, de betrokkenheid vergroten en een betere merkwaarde creëren. Ook moeten ze meegaan met de steeds veranderende verwachtingen en huidige trends, waaronder technologie en innovatie. Retailers kunnen bijvoorbeeld een veilige en efficiënte in-store ervaring creëren met betere signage en door nieuwe diensten aan te bieden, zoals afhaal- en leveringsmogelijkheden in de winkel. 

Personalisatie kan ook een betekenisvolle ervaring en meer waarde opleveren. Exclusieve deals of aanbiedingen op basis van voorkeuren en eerdere aankopen helpen goede relaties op te bouwen en de algemene perceptie te verbeteren. De juiste strategie voor customer experience maakt klanten loyaler, stimuleert de verkoop en biedt klanten een uitstekende totaalervaring. Dit vergroot de kans dat zij nog eens terug komen. 

Innovatie als drijfveer gebruiken 

Volgens een recente studie van GfK staan consumenten over het algemeen positief tegenover technologische ontwikkelingen die de manier waarop mensen winkelen makkelijker en beter maken. Toch is slechts een derde van de consumenten tevreden over de manier waarop retailers technologie gebruiken. 

Technologie blijft zich snel ontwikkelen en bedrijven moeten innoveren om concurrerend en efficiënt te blijven. Voor retailers betekent dit dat ze op de hoogte moeten blijven van trends in de winkelomgeving en gebruik moeten maken van opkomende technologieën, zoals cloud en IoT. Een technologieoplossing die bedrijfsprocessen makkelijker maakt, kan een wezenlijk verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde softwareoplossingen die eenvoudig integreren met bestaande tools en systemen.  

Consumentengedrag verandert ook heel snel. Realtime inzichten in piekseizoenen zoals de kerstvakantie maken het mogelijk om zaken dynamisch aan te passen en de efficiëntie te verhogen.  

Kosten en onderhoud onder controle houden met de juiste partner 

Door een gebrek aan kennis of middelen is het voor retailers niet altijd eenvoudig om een technische infrastructuur te onderhouden die voor hen het beste werkt - vooral omdat ze zich ook moeten concentreren op de customer journey en het vinden van de juiste balans tussen verkoop en voorraad. Dit is waar de juiste zakenpartner of het juiste partnerecosysteem een rol kan spelen.  

Een technologiepartner kan helpen bij het identificeren van mogelijkheden voor verbetering en de juiste (en meest kosteneffectieve!) aanpak om dat te realiseren. Mijn ervaring bij Lexmark is bijvoorbeeld dat er veel documenten worden geproduceerd in de detailhandel en dat onderhoudskosten zonder de juiste infrastructuur snel kunnen oplopen. Daarom bieden we direct aan het begin van de samenwerking met een retailklant een evaluatie aan. Het is cruciaal om hun unieke behoeften te begrijpen - geen twee retailers zijn hetzelfde. 

Nu de retailsector blijft groeien en innovatie een belangrijke drijfveer blijft, moeten retailers zich in 2022 en 2023 niet alleen richten op het leveren van waarde en het optimaliseren van de customer experience. Ze moeten ook proberen de werklast te verlagen, de totale kosten terug te dringen en innovatie blijven zien als de motor voor succes. 

Peter Heinen is Enterprise Sales Director bij Lexmark Benelux

Meer over
Lees ook
Wirendra Ramdjielal van Informatel over de veranderde werkplek

Wirendra Ramdjielal van Informatel over de veranderde werkplek

De website Business & IT is 10 jaar geleden live gegaan. Wat is er sinddien veranderd aan de werkplek? Die vraag legde de redactie voor aan Wirendra Ramdjielal (Wirie), CEO van Informatel.

Onderzoek Orange Cyberdefense: aantal slachtoffers cyberafpersing neemt toe

Onderzoek Orange Cyberdefense: aantal slachtoffers cyberafpersing neemt toe

Het aantal slachtoffers van cyberafpersing is afgelopen jaar wereldwijd met 46 procent gestegen ten opzichte van 2022. Dat is een van de opvallende conclusies uit het rapport ‘Security Navigator 2024’ van cybersecurityspecialist Orange Cyberdefense. Volgens het rapport zijn grote ondernemingen het meest getroffen door deze vorm van cybercriminalit1

EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

De Europese Unie is hard bezig de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten te dichten. Dat n=meldt de Europese Investering Bank (EIB) in het rapport ‘Digitalisation in Europe 2022-2023: Evidence from the EIB Investment Survey’.