EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

grafiek - opgaande lijn

De Europese Unie is hard bezig de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten te dichten. Dat n=meldt de Europese Investering Bank (EIB) in het rapport ‘Digitalisation in Europe 2022-2023: Evidence from the EIB Investment Survey’.

Meer dan de helft van de Europese bedrijven reageerde op de pandemie door te investeren in digitalisering, en ze lopen snel achter hun Amerikaanse collega's aan wat betreft de implementatie van geavanceerde digitale technologieën, meldt de EIB. 'Desondanks is Europa niet goed gepositioneerd op het gebied van digitale innovatie en loopt het het risico afhankelijkheden te ontwikkelen in verschillende kritieke technologieën’, aldus de investeringsbank.

Ook stelt men: ‘Europa heeft veel te winnen bij verbeterde digitalisering. Digitale bedrijven zijn veerkrachtiger. Ze doorstonden de economische en handelsverstoringen als gevolg van de COVID 19-crisis en de oorlog in Oekraïne beter dan andere bedrijven, wat suggereert dat ze efficiëntere manieren van werken hebben gevonden. Digitale bedrijven zijn over het algemeen ook productiever en zijn eerder geneigd internationale handel te drijven en te investeren in maatregelen tegen klimaatverandering’.

Het EIB doet ieder jaar onderzoek naar investeringen en investeringsfinanciering. Hiervoor worden zo'n 12 800 bedrijven ondervraagd. Het gaat om bedrijven in alle EU-lidstaten, evenals een steekproef van Amerikaanse bedrijven die als benchmark dient. De onderzoekers verzamelen gegevens over de kenmerken en prestaties van bedrijven, investeringsactiviteiten en toekomstplannen uit het verleden, financieringsbronnen, financieringsproblemen en andere uitdagingen.

 

Lees ook
Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

Nationale Nederlanden en Ordina klaar voor digitale transformatie

Om mee te kunnen in het huidige tijdperk van digitale transformatie moeten bedrijven snel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Belangrijke stuurinformatie, analyses en rapportages moeten snel en voor iedereen beschikbaar zijn. Nationale Nederlanden en Ordina hebben hiertoe SAP-technologie ingezet, waarmee zij klaar zijn voor het ni1

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce maakt werk van digitale transformatie

Salesforce lanceert twee nieuwe services speciaal voor retailers die met Salesforce Marketing Cloud werken: Salesforce Strategic Framework for Retail Customer Journeys en Strategic Retail Professional Services. Deze diensten helpen retailers om slimme customer journeys in te plannen en efficiënt te managen.  Uit een onderzoek van Accenture blijkt1

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1