Continuïteit organisaties onvoldoende gewaarborgd

Trends-in-Contuity-TIC1-1

In het onderzoek Trends in Continuity (TIC¹) is een beeld gevormd van de status van Business Continuity Management (BCM) binnen Nederland en zijn de belangrijkste trends tot 2019 geprojecteerd.

Er zijn drie dominante actoren die de komende jaren een grote impact gaan hebben op BCM.

  • De toenemende bedreigingen op cyber gebied; deze zorgen voor een verschuiving in de focus, van proces naar informatie, cybersecurity komt centraal te staan.
  • Het MKB ontdekt BCM en hierdoor groeit de vraag naar een ‘dunnere’ versie van BCM.
  • Globalisering maakt het managen van de supply-chain continuïteit belangrijker en complexer.

Organisaties zijn echter onvoldoende voorbereid op deze veranderingen. Het gemiddelde cijfer voor de weerbaarheid is een 6.5. 23% geeft echter aan onvoldoende voorbereid te zijn. Dit is deels te verklaren door het grote aantal obstakels dat BCM-professionals binnen de eigen organisatie zien. Budget, betrokkenheid en kennis zijn veelgenoemde obstakels. Reden voor zorgen; de impact en frequentie van uitval nemen toe.

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt” – Johan Cruijff

Organisaties dienen de komende jaren op BCM gebied zowel interne als externe problemen te tackelen. De praktijk wijst echter uit dat er vaak pas iets gebeurt nadat de nut en noodzaak duidelijk is. Voor veel organisaties wordt na een incident pas de meerwaarde van BCM duidelijk. Er dient daarom awareness gecreëerd te worden.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1