Beheers AI voordat AI je bedrijf beheerst

Orange 400300 2023

De Cloud computing-markt zal naar verwachting groeien van $0,58 biljoen in 2023 tot $1,24 biljoen in 2028. Deze stijging is te danken aan opkomende technologieën zoals big data, AI en machine learning (ML). Grote ondernemingen investeren in toenemende mate in de ontwikkeling van deze gebieden. Binnen Orange Business zijn er 7.000 werknemers in Europa actief op het gebied van data, de cloud en de digitale sector.

De invloed van data en AI laat zich voelen in verschillende bedrijfsactiviteiten, waaronder ook minder voor de hand liggende sectoren zoals employee experience. Met de exponentiële groei van de data en AI-sector, zijn bedrijven genoodzaakt zich voor te bereiden op de sectorale transformatie en de belangrijke dataoverwegingen die dit teweegbrengt.

Opleiding in data

AI is afhankelijk van de nauwkeurigheid van data. Daarom is het noodzakelijk dat medewerkers worden opgeleid in de fundamentele aspecten van data en het dagelijks professioneel gebruik ervan. Zodoende kan een datacentrische cultuur geïmplementeerd worden, wat bedrijven in staat stelt te profiteren van de voordelen die hieruit voortvloeien. Dit omvat niet alleen databeveiliging, maar ook het begrip en het juiste gebruik van AI-tools zoals ChatGPT en Microsoft Copilot.  Het tijdperk waarin enkel IT-afdelingen over deze vaardigheden beschikken, is volledig passé. Tegenwoordig moet elke sector – marketing, sales, en financiën - AI in hun dagelijkse activiteiten kunnen integreren, op voorwaarde dat dit voldoet aan de vastgelegde regelgeving.

Wanneer een bedrijf de transformatie naar een data-organisatie wil bewerkstelligen, is datacultuur een vereiste. Deze omgeving vereist dat elke werknemer bedreven is in datamastering, AI, en generatieve AI en op de hoogte is van de wereldwijde en plaatselijke wet- en regelgeving. In het snel evoluerende technologielandschap van vandaag is het een collectieve verantwoordelijkheid om data te beschouwen als een waardevol middel om bedrijfsgroei te bevorderen.

Generatieve AI (GenAI)

Data is belangrijk voor bedrijven omdat het een positieve invloed heeft op de bedrijfsresultaten. Daarnaast speelt generatieve AI een essentiële rol in het succes van bedrijven. GenAI is een hot topic sinds de aankondiging van Microsoft Copilot en ChatGPT. Deze snelgroeiende markt boekt ongekende vooruitgang. Een studie van Gartner voorspelt dat 40% van bedrijfsapplicaties tegen 2040 ingebouwde conversationele AI zal hebben, terwijl dit percentage in 2020 op minder dan 5% neerkwam.

Het is van groot belang om generatieve AI  om te vormen tot een tastbaar bedrijfsmiddel dat bedrijven veilig kunnen inzetten. End-to-end zichtbaarheid is cruciaal om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk een bedrijfsmiddel wordt. Orange Business erkent het groeiende belang van generatieve AI, en biedt zijn klanten nu al generatieve AI-diensten aan. Deze zijn erop gericht organisaties te helpen AI onder de knie te krijgen, de bedrijfswaarde ervan uit te leggen en te zorgen voor een tastbare ROI voor bedrijven die budget besteden aan AI-tools. Orange Business test momenteel generatieve AI intern, met het oog op de integratie ervan in sommige of zelfs alle oplossingen. Binnen zes maanden tot een jaar wil het bedrijf zijn eerste zelfstandige AI-project hebben gebouwd.

Co-innovatie bevordert vertrouwen

Sommige bedrijven lopen voorop als het gaat om het gebruik van generatieve AI. Zij leren andere organisaties hoe ze dit op de meest voordelige manier kunnen inzetten. Deze co-innovatie betekent dat beide partijen samen leren en groeien.

Als je een bedrijf bent dat wil leren, wordt het sterk aanbevolen om een partner te kiezen die beschikt over een gespecialiseerde taskforce die nagaat dat alle regels worden begrepen en die GenAI demystificeert. Dit helpt bedrijven omdat data overal aanwezig is en een centrale rol speelt - het is niet langer enkel de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling. Tegelijkertijd betekent dit dat vertrouwen ook centraal moet staan, aangezien alle data betrouwbaar en vertrouwd moeten zijn.

Door de juiste co-innovatiepartner te kiezen, kunnen organisaties er zeker van zijn dat wanneer ze met klanten aan projecten werken, precies weten waar de gegevens vandaan komen en waarvoor ze zullen worden gebruikt. Op deze manier ontstaat er in de hele organisatie een cultuur van vertrouwen-door-ontwerp. Laat je generatieve AI-reis niet aan het toeval over. Ontgrendel in plaats daarvan het potentieel door in zee te gaan met een co-innovatiepartner die al kennis heeft over AI en de onmiskenbare zakelijke voordelen ervan.

 

Michael Deheneffe, Director Marketing & Innovation bij Orange Business Services, Digital & Data

Lees ook
Vitens legt met SAP basis voor duurzaam en klantgericht waterecosysteem

Vitens legt met SAP basis voor duurzaam en klantgericht waterecosysteem

Vitens heeft zijn IT-infrastructuur voor alle kernprocessen en serviceverlening geharmoniseerd en gestandaardiseerd op SAP. Het drinkwaterbedrijf legt met SAP S/4HANA Utilities en SAP Service Cloud een basis voor verdere verduurzaming, terwijl het klanten nog beter van dienst kan zijn.

Backbase sluit overeenkomst met Danske Bank om digitale klantervaring te verbeteren

Backbase, heeft een overeenkomst gesloten met Danske Bank.De overeenkomst biedt Danske Bank toegang tot Backbase’s Engagement Banking Platform, dat de komende jaren geleidelijk zal worden geïmplementeerd in alle digitale kanalen.

EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

EIB in rapport: ‘EU dicht de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten’

De Europese Unie is hard bezig de digitaliseringskloof met de Verenigde Staten te dichten. Dat n=meldt de Europese Investering Bank (EIB) in het rapport ‘Digitalisation in Europe 2022-2023: Evidence from the EIB Investment Survey’.