Zoho groeit flink in Nederland en investeert in de lokale markt

ZOHO

Zoho zet haar opmars in Nederland voort. Het bedrijf boekte een omzetgroei van 40% ten opzichte van het vorige boekjaar en investeerde het afgelopen jaar fors in personeel. Zoho’s strategie in Nederland is gericht op het versterken van haar aanwezigheid om bestaande klanten effectief te bedienen en nieuwe klanten aan te trekken.  


Zoho biedt klanten innovatieve softwareoplossingen waarmee ze hun business kunnen runnen. De software omvat meer dan 55 apps in vrijwel iedere bedrijfscategorie, waaronder sales, marketing, klantenservice, boekhouding, backoffice en een aantal productiviteits- en collaboration-tools.

Tijdens Zoholics Nederland, het eerste lokale klantenevent van Zoho in drie jaar, maakte Zoho deze week bekend dat het de inspanningen rond haar Transnational Localism strategie gaat opvoeren. Met dit programma wil Zoho bijdragen aan zelfvoorzienende lokale gemeenschappen en economieën. Hiervoor worden teams samengesteld die worden geleid door een ervaren Zoho-medewerker met lokale expertise om groei te stimuleren en lokale communities te ondersteunen.

In 2019 opende Zoho haar Europese hoofdkantoor in Utrecht en in 2021 heeft het bedrijf het groeitempo vanuit dit hoofdkantoor flink weten op te voeren. 

"Nederland en de Benelux blijven strategische kernmarkten voor ons. Er is een schat aan onontdekt groeipotentieel. Ondanks het uitdagende economische klimaat voeren we onze investeringen in de regio op. We bevinden ons in een goede positie om tegenslagen op te vangen en uitdagingen aan te gaan", zegt Sridhar Iyengar, managing director van Zoho Europe.

"Sinds onze oprichting 26 jaar geleden zijn we elk jaar winstgevend geweest. We hebben een fors deel van onze winst hergeïnvesteerd in R&D om innovatieve oplossingen af te leveren die met de producten van elke concurrent kunnen concurreren."

Voorbeelden van nieuwe klanten of organisaties die hun gebruik van Zoho aanzienlijk hebben uitgebreid in het afgelopen jaar zijn:

  • Takecarebnb, een maatschappelijke organisatie die vluchtelingen in contact brengt met Nederlandse gezinnen die hun huizen voor drie maanden openstellen. Het gaat om vluchtelingen die een vluchtelingenstatus hebben verkregen via de overheid en een verblijfsvergunning hebben. De organisatie gebuikt Zoho CRM, Desk, Campaigns en Forms
  • Business Art Service (Kunst) verhuurt en verkoopt kunst aan consumenten en bedrijven en geven klanten daarmee toegang tot meer dan 40.000 kunstwerken en 800 kunstenaars. Dit bedrijf gebruikt diverse Zoho apps waaronder Creator, CRM, Marketing Automation en Analytics
  • Red Group is een logistieke aanbieder in Afrika. Dit bedrijf levert diensten aan de olie en gas industrie. Red Group heeft ruim 180 medewerkers die vanuit verschillende landen werken. Het bedrijf digitaliseert met behulp van Zoho Creator, Desk, Sign, CRM, Analytics, Flow, Sprints en Workdrive
  • Maunt is een Nederlandse specialist op het gebied van data architecture design. Dit bedrijf gebruikt Zoho Inventory, CRM, Books, Creator en Analytics.


Naast de uitbreiding van lokale teams blijft het partnernetwerk enorm belangrijk voor Zoho. Dit netwerk ondersteunt de groei in de Benelux, helpt met het afleveren van maatwerk-oplossingen en implementaties voor klanten en zorgt voor de verkoop van de Zoho software. Zoho lanceerde het afgelopen jaar een gratis online trainingsprogramma om lokale partners te ondersteunen. Hiermee kunnen zij de kennis en vaardigheden opdoen die ze nodig hebben om klanten te helpen succesvol digitaal te transformeren.

Zoho neemt een unieke positie binnen de sector in. Het niet-beursgenoteerde bedrijf is volledig eigenaar van al haar technologie, inclusief de datacenters.

Iyengar vertelt: "We beschikken over een robuust businessmodel. Het feit dat we volledig eigenaar zijn van onze onderneming biedt ons de vrijheid om een marktvisie voor de lange termijn te hanteren. Daarnaast biedt het ons stabiliteit, zeker in economisch zware tijden. Doordat we de volledige regie hebben over onze strategie en oplossingen kunnen we de kosten in de hand houden en onze dienstverlening met zorg beheren. We houden ons aan onze belofte om onze klanten keer op keer toegevoegde waarde te bieden en een samenwerking voor de lange termijn met hen aan te gaan. We hebben geen plannen voor een exit, fusie of overname. We blijven trouw aan onze koers, bedrijfscultuur en kernwaarden. Voor organisaties is dit een cruciale factor bij de keuze van hun leverancier, en het biedt onze bestaande klanten gemoedsrust."

Zoho zal blijven investeren in specifieke regio’s in Nederland om de groei van onderontwikkelde gebieden te ondersteunen en digitale skills op die plekken te verbeteren. Een voorbeeld van zo’n initiatief is de samenwerking met Fontys. Zoho verzorgt samen met de Nederlandse hogeschool een les over Zoho CRM Plus. Hierbij doen studenten praktijkervaring op en leren ze digitale vaardigheden die na hun afstuderen direct kunnen inzetten.

Lees ook
SAP verbetert customer experience en bedrijfsactiviteiten met nieuwe generatieve AI-mogelijkheden

SAP verbetert customer experience en bedrijfsactiviteiten met nieuwe generatieve AI-mogelijkheden

SAP kondigt nieuwe generatieve AI-mogelijkheden aan binnen het SAP CX-portfolio, inclusief de nieuwe generatieve AI-copiloot Joule. Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen bedrijven tijdrovende taken automatiseren en gegevens uit het hele bedrijf snel analyseren. Dit levert waardevolle en bruikbare inzichten op die resulteren in intelligente, geperso1

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP introduceert de 2023 release van SAP S/4HANA Cloud, private edition. Ook brengt het technologiebedrijf een ‘premium plus package’ en een conversie- en moderniseringsprogramma voor RISE with SAP op de markt.

SAP kent Best of Customer Success 2023 Awards toe aan Hunkemöller, OCI en Versuni

SAP kent Best of Customer Success 2023 Awards toe aan Hunkemöller, OCI en Versuni

SAP heeft gisteren zijn Best of Customer Success Awards 2023 uitgereikt. De winnaars zijn klanten die het afgelopen jaar uitblonken in het plannen en uitvoeren van hun SAP-implementaties en daardoor meetbare voordelen hebben behaald.