'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

TPD

Zetes heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder 451 beslissers bij retailers in Europa. Daaruit blijkt dat de wensen van klanten leiden tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als de belangrijkste oorzaken. Verder is er een onmiskenbare behoefte aan betere supply chain-visibiliteit.

Gebrek aan visibiliteit beïnvloedt de prestaties van de organisaties. De belangrijkste problemen zijn:

  • Onnodig grote voorraden
  • Toenemende verspilling
  • Omzetverlies door niet-beschikbare producten
  • Geen realtime waarschuwingen ter preventie van mogelijke verstoringen
  • Geretourneerde goederen zijn niet te zien als beschikbare voorraad

Uit het onderzoek dat Sapio Research namens Zetes heeft uitgevoerd, blijkt dat 94% van de respondenten geen goed zicht heeft op  events die de supply chain-prestaties beïnvloeden. Hoewel 87% denkt dat volledige supply chain-visibiliteit met realtime updates een concurrentievoordeel kan opleveren. En bijna drie kwart van de ondervraagden (71%) stelt dat een tekort aan supply chain-visibiliteit een negatief effect op hun bedrijf heeft gehad.

Andere onderzoeksresultaten

  • Circa 33% van de respondenten zegt dat het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot realtime data een uitdaging vormen bij het verbeteren van de supply chain-visibiliteit.
  • Klanttevredenheid en klantentrouw zijn cruciale bedrijfsdoelstellingen en de ondervraagden erkennen dat deze factoren meer dan 30% verbeterd kunnen worden door middel van supply chain-visibiliteit.
  • Volgens 42% van de supply chain-beslissers is 'vermindering van verspilling' een grote uitdaging.

Amir Harel, General Manager of Visibility Solutions bij Zetes: "Het uiteindelijke doel van visibiliteit is om meer controle te krijgen en het potentieel voor betere prestaties te benutten. Als platform voor grotere efficiëntie en samenwerking binnen het netwerk kan visibiliteit een transformatief effect hebben. Zonder visibiliteit wordt het voor retailers moeilijk om de grote winst te realiseren die te behalen is op het gebied van verspilling, beschikbaarheid in de winkel, leveranciersprestaties en klantbetrokkenheid."

"Het draait om een combinatie van visie en pragmatisme. Met andere woorden: het is belangrijk om groot te denken, maar klein te beginnen en vervolgens op te schalen terwijl de voordelen duidelijk worden. Met de juiste kennis van supply chain-processen en de manier waarop fysieke en digitale gegevensstromen langs verschillende systemen gesynchroniseerd kunnen worden, kan een snelle ROI worden gerealiseerd met een minimum aan complexiteit en investeringen in technologie."

Voor het Zetes-onderzoek naar supply chain-visibiliteit heeft Sapio Research 451 respondenten in Europa ondervraagd, in december 2018 en januari 2019.

Meer over
Lees ook
Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging

Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging

Bedrijven blijken niet over voldoende middelen te beschikken om de dreigingen van cybercriminelen te adresseren. 75 procent van de bedrijven zegt zorgen te hebben rond het IT-budget. Ook bij het binnenhalen van goede experts (73%) en het installeren van oplossingen (75%) worden tekorten ervaren. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4. KnowBe4 deed h1

Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

Datto heeft de bevindingen van het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Europese mkb-bedrijven meer te lijden hebben onder ransomwareaanvallen in vergelijking met bedrijven wereldwijd. Europese managed service providers (MSP's) meldden een hoger percentage ransomwareaanvallen op hun klanten dan w1

Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast1