Pandora legt met ERP-transformatie basis voor groei

Pandora - SAP - erp

 

Pandora, het grootste sieradenmerk ter wereld, transformeert zijn bedrijfsprocessen met RISE with SAP. Dit is onderdeel van een ambitieus groeiplan voor de komende jaren. Met SAP S/4HANA Cloud als het nieuwe ERP-systeem legt Pandora een digitaal fundament voor toekomstige groei.

Pandora ontwerpt en fabriceert eigentijdse sieraden voor een betaalbare prijs. Deze producten worden verkocht in meer dan 100 landen via 6.400 verkooppunten, waaronder ruim 2.400 conceptstores. Net als andere retailmerken staat Pandora voor de uitdaging om te voldoen aan de eisen van de moderne consument. Die verwacht tegenwoordig een gestroomlijnde, gepersonaliseerde klantervaring, zowel online als in de winkels.

Nieuw ERP-systeem

De nieuwe groeistrategie van Pandora is gebaseerd op vier pijlers: merk, ontwerp, personalisatie en kernmarkten. De overkoepelende doelstelling is dat Pandora het grootste en meest gewilde merk in de markt voor betaalbare sieraden blijft. Dit wordt mede gerealiseerd via een digitaliseringsslag die allerlei bedrijfsprocessen van Pandora optimaliseert. Een belangrijk onderdeel hiervan is de implementatie van een nieuw ERP-systeem: SAP S/4HANA Cloud.

“Na een periode waarin we opnieuw de verbinding zochten met onze klanten, met een focus op het Pandora-DNA en de belangrijkste producten zoals de Moments-armband en -bedeltjes, zitten we nu in de opschaalfase”, zegt David Walmsley, Chief Digital & Technology Officer bij Pandora. Volgens hem is de ERP-transformatie vooral gericht op ‘finance, alles dat te maken heeft met de inventaris en de end-to-end bedrijfsprocessen die de klantervaring weerspiegelen’.

Echte omnichannel-ervaring

De implementatie moet in 2026 volledig voltooid zijn. Pandora kan zijn klanten dan een omnichannel-ervaring bieden waarbij transacties en interacties altijd soepel verlopen, zowel online als in de winkels. Zij kunnen bijvoorbeeld in realtime zien hoeveel producten er op voorraad zijn. Ook voorkomt dit situaties waarin een product voorradig lijkt maar dat in werkelijkheid niet meer is, wat soms gebeurt als de drie huidige systemen niet met elkaar gesynchroniseerd zijn. Dit sluit goed aan bij andere recente initiatieven van Pandora zoals click & collect. Hierbij winkelt de klant online, om het product vervolgens in de winkel op te halen.

“Met SAP S/4HANA for Retail, SAP Customer Activity Repository (CAR), SAP Business Technology Platform (BTP) en andere digitale verbeteringen zijn wij in staat om overal ter wereld dezelfde klantervaring te bieden”, aldus Walmsley. “Als het systeem volledig is uitgerold, zijn de leveringsdetails en beschikbaarheid niet meer afhankelijk van de locatie van de klant. In plaats daarvan zien klanten dezelfde verkrijgbare sieraden en individuele suggesties voor aankopen, waar ter wereld zij ook winkelen.”

“Bij Pandora willen we van shoppen een persoonlijke ervaring maken”, vervolgt hij. “De technologie van SAP en andere digitale tools helpen ons de klant te begrijpen en te verrassen, de magie rond het maken van herinneringen staat centraal. Zo maken we het niet alleen gemakkelijk voor onze klanten, maar creëren we ook ambassadeurs voor ons merk.”

Het belangrijkste focusgebied voor Pandora is het bouwen van een lean digitale kern om het ambitieuze groeiplan wereldwijd te ondersteunen. Dit omvat onder meer het beheer van operationele data, het vergroten van de transparantie en het verhogen van de productiviteit in de gehele organisatie.

Meer over
Lees ook

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten in hun bedrijfstak. Het bestaande portfolio van Sinaps met betrekking tot werkplek- en applicatiebeheer en softwareontwikkeling wordt gebundeld in één ICT-adviseur, met de focus op innovatie. Ondersteuning van ICT-experts Innovatie1

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data heeft zijn fietsanalyseplatform op basis van big data voltooid. Hiermee is het bedrijf de eerste in de geschiedenis van professioneel wielrennen, die realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze innovatie werd mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de1

Cloud is booming for business

Cloud is booming for business

door Mark Raben | Iedereen die gebruikmaakt van Google Drive, Amazon, Uber of Airbnb weet het: cloud computing biedt allerlei voordelen. Maar het is niet alleen maar het speeltje van consumenten. Ook de b-to-b-sector doet er al de nodige jaren zijn voordeel mee. Maar hand-in-hand met de networked economy zorgt cloud dit jaar voor een zakelijke aar1