Ondanks hogere omzet staat winstmarge industrie onder druk 

slider1

Hoewel de Nederlandse industrie tijdens de hoogconjunctuur in 2018 een flinke omzetstijging realiseerde, heeft dit bij lang niet alle bedrijven geleid tot hogere winstmarges. Zo slaagde 36 procent van de mkb-bedrijven er niet in de winstmarge op peil te houden. De belangrijkste oorzaak van de verslechtering van de winstmarge zijn de gestegen personeelskosten (62 procent). Veel ondernemers hadden om aan de extra vraag te voldoen meer personeel nodig, dat echter veel duurder is geworden. De loongroei voor vast personeel viel met 2,4 procent nog wel mee, maar uitzendkrachten werden volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maar liefst 6,2 procent duurder. De personeelskosten liepen daarnaast op door overuren, meer verzuim en uitval van personeel. Van de bedrijven die de marge zagen verslechteren, noemt ruim een op de vijf (22 procent) de te hoge druk op het personeel als oorzaak.

Dit blijkt uit een onderzoek dat ABN AMRO in samenwerking met Koninklijke Metaalunie, FPT-VIMAG, Federatie NRK en de Jaarbeurs heeft laten verrichten naar de ontwikkelingen van de omzet en winst in 2018. De resultaten zijn gisteravond gepresenteerd tijdens de Avond van de Maakindustrie in de Jaarbeurs in Utrecht.

Hogere arbeidsproductiviteit leidt tot gezonde winstmarges

Uit het rapport blijkt dat mkb-bedrijven die hun winstmarge wél op peil houden, vaker investeren in het trainen en opleiden van medewerkers, wat een positief effect heeft op de arbeidsproductiviteit. Hierdoor kunnen zij meer produceren zonder veel hogere personeelskosten. Ook blijkt dat bedrijven die een deel van hun productie in lagelonenlanden laten uitvoeren hun winstmarges in tijden van hoogconjunctuur beter op peil kunnen houden. Waarschijnlijk komt dit doordat zij arbeidsintensief werk tegen lagere kosten kunnen laten verrichten. Bedrijven die hun klanten naast producten ook diensten aanbieden, bijvoorbeeld reparaties en trainingen in het gebruik van hun product, wisten de winstmarge eveneens vaker te handhaven dan bedrijven die dat niet doen.

Robotisering en goed opgeleid personeel cruciaal voor hogere productiviteit

Voor een gezonde winstmarge is het volgens ABN AMRO cruciaal om te investeren in een hogere arbeidsproductiviteit. "Hiervoor zijn niet alleen robotisering en digitalisering van belang, maar ook het opleiden van medewerkers, bijvoorbeeld om efficiënt met deze nieuwe technologie te kunnen werken", zegt David Kemps, Sector Banker Industrie van ABN AMRO. "Daarnaast zouden industriële bedrijven niet alleen maar moeten produceren, maar ook service moeten bieden. Er valt een goede winst te maken op het geven van trainingen in het gebruik van het product. Dat leidt ook nog eens tot een hogere klanttevredenheid. Een andere mogelijke dienst is 'Product-as-a-Service'. Dat wil zeggen dat er wordt betaald voor het gebruik in plaats van het bezit van het product. Dit kan maakbedrijven een constante stroom van inkomsten en een betere winstmarge opleveren."

Het hele rapport is hier te downloaden.

Meer over
Lees ook
Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging

Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging

Bedrijven blijken niet over voldoende middelen te beschikken om de dreigingen van cybercriminelen te adresseren. 75 procent van de bedrijven zegt zorgen te hebben rond het IT-budget. Ook bij het binnenhalen van goede experts (73%) en het installeren van oplossingen (75%) worden tekorten ervaren. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4. KnowBe4 deed h1

Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

Datto heeft de bevindingen van het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Europese mkb-bedrijven meer te lijden hebben onder ransomwareaanvallen in vergelijking met bedrijven wereldwijd. Europese managed service providers (MSP's) meldden een hoger percentage ransomwareaanvallen op hun klanten dan w1

Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast1