Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Lancom_Systems_300200

Gisteren werd het officieel: in de toekomst hebben particulieren en bedrijven in Nederland het wettelijke recht om zelf te bepalen welke apparatuur zij gebruiken voor hun internettoegang. Aan de publicatie van de nieuwe beleidsregel "Handhaving Besluit Eindapparaten" ging jarenlang getouwtrek vooraf over het zogenaamde netwerkaansluitpunt.
 
Nu heeft de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) alle twijfels weggenomen: het netwerk van de provider eindigt bij het stopcontact aan de muur, ongeacht het type aansluiting. Dit betekent dat internetgebruikers in de toekomst hun eigen modems, routers en andere telecom-apparatuur kunnen kiezen voor zowel DSL-, kabel- en glasvezelverbindingen. De verordening treedt in werking na een overgangsperiode van 6 maanden.
 
Jan Buis, Vice President Business Development bij LANCOM Systems: "Dankzij de nu gepubliceerde beleidsregel door de ACM krijgen internetgebruikers aanzienlijk meer rechten. Of het nu gaat om een modem, een router, een telefoonsysteem of een alarmsysteem: voortaan kunnen zowel particulieren als bedrijven vrij kiezen welke apparaten zij rechtstreeks met hun breedbandaansluiting verbinden. Zij hoeven niet langer gebruik te maken van apparaten die door de provider worden meegeleverd.
 
Dit is een echte mijlpaal en zorgt voor meer innovatie en een veiliger internetaansluiting! Voor het eerst kunnen internetgebruikers bewust investeren in eindapparatuur met een breder scala aan functies, aanzienlijk betere cyberbeveiliging en gegarandeerde updates. Dit plaatst hen op gelijke voet met veel andere burgers en bedrijven in de EU. Zij kunnen nu al vrij kiezen uit een breed en innovatief aanbod van merken en modellen, en voor de fabrikant die zij vertrouwen.
 
Met zelfgekozen netwerkapparatuur heeft men controle over de eigen infrastructuur. Dit schept ook duidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de naleving van de eisen op het gebied van gegevensbescherming. Dit onderwerp is met name belangrijk wanneer zeer gevoelige gegevens worden verwerkt, zoals in de gezondheidssector.
 
Deze regeling maakt ook de consequente uitvoering van een strikt, uniform veiligheidsbeleid mogelijk. Daarnaast maakt het innovatieve technologieën toegankelijker, zoals SD-WAN, dat in het bedrijfsleven steeds vaker een vervanger is voor klassieke verbindingen en wereldwijd in opkomst is.
 
Ten slotte is de nieuwe verordening een stap in de goede richting naar meer digitale soevereiniteit. In veel gevallen zijn apparaten van Europese fabrikanten gevrijwaard van "achterdeurtjes" en voldoen ze aan de regelgeving omtrent gegevensbescherming. Hiermee onderscheiden zij zich duidelijk van de veelal Aziatische massaproducten die tot nu toe moesten worden gebruikt.
 
Laten we hopen dat de providers de nieuwe verordening snel ten uitvoer leggen in het belang van hun klanten.“
 
Lees ook
Zwarte Cross kiest voor tweede jaar op rij Extreme Networks als Technology Partner

Zwarte Cross kiest voor tweede jaar op rij Extreme Networks als Technology Partner

Extreme Networks verzorgt deze zomer voor de tweede keer op rij, samen met partner Indicium, de netwerkoplossingen tijdens Zwarte Cross. Het grootste betaalde sport- en muziekfestival van Nederland en grootste outdoor motorcrossevenement in de wereld vindt plaats van 18 tot en met 21 juli in Lichtenvoorde. Als Technology Partner fungeert Extr1

SURF rondt eerste fase netwerk van de toekomst af

SURF rondt eerste fase netwerk van de toekomst af

Optische laag SURFnet-netwerk volledig vernieuwd  SURF, ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, heeft de migratie van de optische laag van het vernieuwde SURFnet-netwerk afgerond. De vervanging van de optische laag van het vaste netwerk is in juni 2017 gestart. De tweede fase van het netwerk van de toekomst, het v1

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb  bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Meer dan een derde van de zzp’ers en mkb-bedrijven in Nederland (37 procent) die nog geen bedrijfswebsite heeft, denkt dat ze hiervoor te weinig technische kennis hebben. 32 procent van de respondenten geeft aan door een gebrek aan tijd geen website (laten) maken. Van de zzp’ers en mkb’ers met een website noemt 89 procent een website essentieel vo1