Nieuw onderzoek toont aan: IT-ruimte voor online kanalen in 2020 met 20 procent toegenomen; aantal distributiecentra groeit met 26 procent

Vertiv

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, het IoT en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voor een meer geïntegreerde klantervaring. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Vertiv.

Leidinggevenden van vijftig van ’s werelds grootste retailers namen deel aan het onderzoek. Gezamenlijk zetten zij in 2017 953 miljard dollar om. Het onderzoek, ‘Into Uncharted Territory: Retail Transformation and its Impact on Digital Infrastructure’, gesponsord door Vertiv en DatacenterDynamics, laat zien dat er een grotere focus is op online retail. Bedrijven passen namelijk hun digitale resources en vaardigheden aan om in te spelen op veranderingen in klantgedrag. Naar verwachting neemt de hoeveelheid ruimte die in het datacenter wordt toegewezen aan online retail de komende twee jaar toe met 20 procent, zowel on-premise als op basis van colocatie. Tegelijkertijd neemt cloudhosting voor de ondersteuning van winkelapplicaties toe met 33 procent.

De enorme transformatie van distributiecentra maakt een belangrijk deel uit van de digitale evolutie in de retailbranche. Het onderzoek suggereert dat het aantal distributiecentra en magazijnen de komende twee jaar stijgt met 26 procent, omdat retailbedrijven hun bedrijfsvoering steeds meer afstemmen op de klantbehoefte op het gebied van online winkelen. De hoeveelheid datacenterruimte die wordt toegewezen aan distributie/logistiek neemt naar verwachting toe met 10 procent. Daarnaast stijgt cloudhosting voor de ondersteuning van distributie met 87 procent.

“Het is geen geheim dat online retail flink investeert in IT. Maar zoals dit onderzoek laat zien, draait digitale transformatie in de retailbranche om meer dan alleen e-commerce”, zegt Lucas Beran, analist, datacenterinfrastructuur bij IHS Markit. “Moderne retailers streven naar de verbetering van de IT-systemen in hun winkels en distributiecentra, met als doel het bewerkstelligen van een sterkere klantervaring. Meer bedrijfskritische online, distributie- en in-store-omgevingen vragen om een nieuwe aanpak van de fysieke infrastructuur voor een betere  IT-betrouwbaarheid, snellere time-to-market, beter kostenbeheer en verminderde beheercomplexiteit.”

Het onderzoek bevestigt dat er meer computing-kracht naar de winkels wordt gehaald ter ondersteuning van aan edge computing gerelateerde applicaties die meer interactie met de klant mogelijk maken.

“Moderne retailers veranderen hun winkels als gevolg van veranderend consumentengedrag en technologische verbeteringen”, zegt Karsten Winther, vice president of sales bij Vertiv in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Dat betekent dat ze investeren in een betere klantervaring en kopers op het juiste moment beïnvloeden door hun IT-voetafdruk in de winkel te vergroten. Onze voorspelling bevestigt dit, en laat zien dat de investering in winkels en distributie de komende jaren dubbel zo groot wordt als het bedrag dat aan het kerndatacenter wordt besteed.”

Om hun transformatie te ondersteunen, omarmen retailers nieuwe fysieke-infrastructuuropties die meer betrouwbaarheid bieden en snel een eenvoudig zijn uit te rollen. Deze technologieën zijn gebaseerd op gestandaardiseerde, modulaire ontwerpen die naar behoefte schaalbaar zijn. Ook zijn de ontwerpen toekomstbestendig met het oog op next-generation technologische verbeteringen.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1