Nieuw onderzoek toont aan: IT-ruimte voor online kanalen in 2020 met 20 procent toegenomen; aantal distributiecentra groeit met 26 procent

Vertiv

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, het IoT en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voor een meer geïntegreerde klantervaring. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Vertiv.

Leidinggevenden van vijftig van ’s werelds grootste retailers namen deel aan het onderzoek. Gezamenlijk zetten zij in 2017 953 miljard dollar om. Het onderzoek, ‘Into Uncharted Territory: Retail Transformation and its Impact on Digital Infrastructure’, gesponsord door Vertiv en DatacenterDynamics, laat zien dat er een grotere focus is op online retail. Bedrijven passen namelijk hun digitale resources en vaardigheden aan om in te spelen op veranderingen in klantgedrag. Naar verwachting neemt de hoeveelheid ruimte die in het datacenter wordt toegewezen aan online retail de komende twee jaar toe met 20 procent, zowel on-premise als op basis van colocatie. Tegelijkertijd neemt cloudhosting voor de ondersteuning van winkelapplicaties toe met 33 procent.

De enorme transformatie van distributiecentra maakt een belangrijk deel uit van de digitale evolutie in de retailbranche. Het onderzoek suggereert dat het aantal distributiecentra en magazijnen de komende twee jaar stijgt met 26 procent, omdat retailbedrijven hun bedrijfsvoering steeds meer afstemmen op de klantbehoefte op het gebied van online winkelen. De hoeveelheid datacenterruimte die wordt toegewezen aan distributie/logistiek neemt naar verwachting toe met 10 procent. Daarnaast stijgt cloudhosting voor de ondersteuning van distributie met 87 procent.

“Het is geen geheim dat online retail flink investeert in IT. Maar zoals dit onderzoek laat zien, draait digitale transformatie in de retailbranche om meer dan alleen e-commerce”, zegt Lucas Beran, analist, datacenterinfrastructuur bij IHS Markit. “Moderne retailers streven naar de verbetering van de IT-systemen in hun winkels en distributiecentra, met als doel het bewerkstelligen van een sterkere klantervaring. Meer bedrijfskritische online, distributie- en in-store-omgevingen vragen om een nieuwe aanpak van de fysieke infrastructuur voor een betere  IT-betrouwbaarheid, snellere time-to-market, beter kostenbeheer en verminderde beheercomplexiteit.”

Het onderzoek bevestigt dat er meer computing-kracht naar de winkels wordt gehaald ter ondersteuning van aan edge computing gerelateerde applicaties die meer interactie met de klant mogelijk maken.

“Moderne retailers veranderen hun winkels als gevolg van veranderend consumentengedrag en technologische verbeteringen”, zegt Karsten Winther, vice president of sales bij Vertiv in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Dat betekent dat ze investeren in een betere klantervaring en kopers op het juiste moment beïnvloeden door hun IT-voetafdruk in de winkel te vergroten. Onze voorspelling bevestigt dit, en laat zien dat de investering in winkels en distributie de komende jaren dubbel zo groot wordt als het bedrag dat aan het kerndatacenter wordt besteed.”

Om hun transformatie te ondersteunen, omarmen retailers nieuwe fysieke-infrastructuuropties die meer betrouwbaarheid bieden en snel een eenvoudig zijn uit te rollen. Deze technologieën zijn gebaseerd op gestandaardiseerde, modulaire ontwerpen die naar behoefte schaalbaar zijn. Ook zijn de ontwerpen toekomstbestendig met het oog op next-generation technologische verbeteringen.

Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1