Nieuw onderzoek toont aan dat merken worstelen met online commerce, die steeds belangrijker wordt

274094_h_ergb_s_gl

Sitecore heeft de uitkomsten onthuld van een wereldwijd onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Vanson Bourne. Hierin werden de antwoorden geanalyseerd van 826 marketing- en IT-besluitvormers en 414 IT-partners en -leveranciers in 14 landen over hun aanpak van en strategie voor online commerce.

Uit het onderzoek blijkt dat weliswaar het merendeel van de merken het belang van online commerce inziet, maar niet voldoende voorbereid is om de groei van dit kanaal internationaal te forceren.

Hoewel 42% van de totale verkoop van een organisatie het afgelopen jaar afkomstig was van online kanalen (met een verwachte groei van bijna 6% volgend jaar), blijkt uit het onderzoek opmerkelijk genoeg dat gemiddeld slechts 14% van het online sales budget besteed wordt aan de digitale klantervaring.

Maar liefst 73% van de deelnemers aan het onderzoek is het ermee eens dat de loyaliteit van de klant verloren gaat zonder focus op de merkervaring. Desondanks leveren organisaties nog steeds geen online totaalconcept dat internet en commercesystemen met elkaar verbindt. Van de deelnemers aan het onderzoek gelooft 51% dat het meeste succes tijdens de inkoopfase wordt geboekt. Slechts 23% vindt de fase na de aankoop cruciaal. Bovendien vinden slechts 3 van 10 deelnemers de fase vóór de aanschaf het belangrijkst.

Het onderzoek onthult een aantal grote uitdagingen voor merken die optimaal rendement met commerce willen behalen. De grootste daarvan is dat ruim een derde van de merken (36%) die een web content management systeem (CMS) gebruiken, de aankoopervaring niet kunnen personaliseren. En 33% beschikt niet over inzicht of data over de aankoopervaring. Voor IT-leveranciers zijn de drie belangrijkste uitdagingen het vermogen om nieuwe oplossingen in bestaande systemen te integreren (51%), de inspanningen om een soepele klantervaring te leveren (51%) en het aanbieden van constante innovatie (50%).

Het is geen verrassing dat 93% van de besluitvormers in marketing en IT het erover eens is dat een allesomvattend marketingplatform – met een geïntegreerde klantervaring tussen web content en online commerce systemen – de efficiëntie van de verkoop in hun organisatie aanzienlijk zou verbeteren. Met meer kennis over het online traject van de klant zouden ze de online ervaring kunnen verbeteren (87%).

"Consumenten verwachten tegenwoordig een soepele en directe winkelervaring. Het leveren van de juiste ervaring is belangrijk en heeft rechtstreeks effect op het merk. Maar op dit moment hebben merken het moeilijk om de optimale klantervaring te bieden. Dit is te wijten aan een scheiding van content en commerce, voornamelijk omdat de technologische integratie erg complex is. Aangezien de verwachtingen van consumenten cruciaal zijn voor elk bedrijf, is het tijd dat merken zich op dit aspect focussen," vindt Scott Anderson, CMO van Sitecore.

Verdere belangrijke conclusies

  • Tot de meest gewenste functies van een digitaal marketingsysteem behoren mogelijkheden voor up- en cross-selling (55%), historie van de zoekmachine (54%) en geo-lokalisering (39%).
  • Slechts ongeveer een derde (32%) zegt dat de eigen organisatie er volledig in slaagt heldere communicatielijnen te leggen tussen het topmanagement en de afdelingen die betrokken zijn bij online sales.
  • Op het vlak van IT-partners die digitale marketing- en commerceplatforms vernieuwen en ontwikkelen, geloven vooral deelnemers uit Australië (60%), Duitsland (50%) en de VS en Canada (49%) dat ze op dit punt tot de marktleiders behoren.
Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1