NEN start consultatie over AI-standaarden

a-2729782_960_720-pixabay-gdj

Twee voorstellen om standaarden te ontwikkelen voor kunstmatige intelligentie (AI) zijn door het Amerikaanse normalisatie-instituut ANSI ingediend bij ISO en IEC. NEN is daarom eerder deze maand een consultatie gestart naar de wenselijkheid van deze standaarden.

Hoewel AI zeker niet nieuw is en er al decennia onderzoek naar wordt gedaan, staat AI op dit moment volop in de belangstelling. De toegenomen rekenkracht van computers heeft geresulteerd in de opkomst van Machine Learning. Deze tak van kunstmatige intelligentie is gebouwd op patroonherkenning en heeft de mogelijkheid heeft om zelfstandig kennis op te bouwen. Machine Learning kent steeds meer praktische toepassingen in verschillende sectoren en industriële processen. Daarmee wordt deze tak van AI beschouwd als één van de pijlers van de vierde industriële revolutie.

Amerikaanse voorstellen

De Amerikaanse standaardisatievoorstellen hebben betrekking op:

  • Artificial Intelligence Concepts and Terminology: gestandaardiseerde concepten en terminologie voor een beter begrip en bredere acceptatie van de technologie.
  • Framework for Artificial Intelligence (AI) Systems Using Machine Learning (ML): het raamwerk richt zich op praktische afstemmingsproblemen bij het gebruik van Machine Learning in AI systemen en gaat in op maatschappelijke zorgen die er spelen ten aanzien van AI.

NEN vraagt Nederlandse belanghebbenden hun mening te geven over de voorstellen. Op basis van de marktconsultatie zal NEN, namens Nederland, een stem uitbrengen ten aanzien van de Amerikaanse voorstellen. Deze consultatie loopt tot 29 september 2017.

Lees ook
Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, komt met twee nieuwe innovaties voor zijn alles-in-één HR-platform om de werknemerservaring verder te verbeteren: AI-Powered Answers voor Personio Conversations en Personio Whistleblowing. Met deze updates kunnen mkb-ondernemingen hun tools verder consolideren, de efficiëntie verho1

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

Wat heeft AI te bieden voor de logistieke processen?

De meest gehypete en ook de technologie die onze wereld waarschijnlijk het meest op zijn kop zal zetten, is AI - artificial Intelligence. Ook in de logistiek zien we de eerste toepassingen inmiddels verschijnen. Het vermogen om informatie voortdurend te analyseren en aan te passen zal de meest ingewikkelde logistieke processen transformeren, waarb1