Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cyber Security Monitor 2022-omslag-800450

 

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de aanloop van deze oorlog een golf van ransomware over de wereld spoelde, of was dat eerder een gevolg van de ontwikkeling van coronaproof criminaliteit? Hoe dan ook kan het niemand ontgaan zijn dat het cyberdreigingsbeeld aanzienlijk is verslechterd.

Tegelijkertijd is de afhankelijkheid van IT voor bedrijven versneld toegenomen en zijn er door al die thuiswerkers een enorme hoeveelheid te beveiligen toegangspoorten tot het bedrijfsnetwerk ontstaat. Naast alle ontwikkelingen op ITgebied, gaan bedrijven ook steeds meer investeren in IoT en neemt het bewustzijn toe dat de securityrisico’s op OT-vlak steeds groter worden. In de cybersecuritymonitor biedt onafhankelijk ICT-onderzoeksbureau Pb7 Research inzicht in hoe Nederlandse bedrijven en instellingen deze uitdagingen ervaren en hoe ze erop reageren.

Pb7 doet dat in opdracht van LuteijnMedia, uitgever van Infosecurity Magazine, één van de platformen van LuteijnMedia.

Het onderzoek is financieel mogelijk gemaakt door Smile en Tesorion. Dit document geeft de analyse van Pb7 Research weer. De opdrachtgever en sponsors zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met de gepresenteerde conclusies.

 

Download hier de Nationale Cyber Security Monitor 2022

 

Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1